بدعتهای عاشورائی در نهضت حسینی

بدعتهای عاشورا ئی در نهضت حسینی:
تحریفهای لفظی و معنوی در واقعه کربلا و حادثه عاشورا بسیار دیده شده است. اسطوره سازی خود یک حس اصیل است ولی نباید فراموش کرد که بیان واقعیت جریان عاشورا اثرش بیشتر و خطرش در فرو رفتن در وادی تحریف است.آنچه مهم است اینکه در بیان واقعیتهای عاشورا اخلاص و صدق از مواردی است که روضه خوانان باید به آن توجه داشته باشند.دروغهایی که روضه خوانان می گویند؛ از کتاب لولو و مرجان (از میرزا حسین نوری که قیام در مورد تحریفات عاشورا وکتاب مورد تأییدعلماء است)-( کتاب اسرار الشهادة نوشته فاضل در بندی که علماء ایرادات فراوانی بر آن گرفته اند- کتاب روضة الشهدا از ملا حسین کاشفی که معلوم نیست شیعه است یا سنی ،پر از تحریفات عاشورایی است)
الف: پس از رفتن علی اکبر به میدان وبرگشتن ، امام به مادرش لیلی گفت ؛ برخیز و برو در خلوت دعا کن برای فرزندت که من از جّدم شنیدم که می فرمود:دعای مادر در حقّ فرزند مستجاب می شود.
ب: حضرت زینب در حالت احتضار آمد به بالین امام و امام فرمود: برگرد به خیمه که دلم را شکستی وغمم را افزودی.
پ: امام چند بار به دشمن حمله کرد و هر نوبت ده هزار نفر را کشت.
چ: قصه قاسم – مسئله تعداد کشته شدگان که گاهی به 1800 تن می رسد- در مورد حزن و اندوه حضرت زینب در شب عاشورا و نقش حبیب بن مظاهر
که اصحاب را در خیمه خود جمع کرد و از آنها پیمان گرفت که فردا نگذارد احدی از بنی هاشم قبل از ایشان به میدان برود.- یا بعد از شهادت اهل بیت و اصحاب، حضرت به بالین امام زین العابدین(ع) آمد ؛ در حالیکه آن حضرت از اوّل مقاتله تا وقت مبارزات پدر بزرگوارش ابدأ از حال اقرباء و انصار و میدان جنگ خبری نداشت. یا اینکه در روضه بیان می شود که حضرت فاطمه(س) به هنگام احتضار به زینب کبری(س) می گوید ،در همچو وقتی(زمان شهادت) زیر گلوی حسین را ببوس و حضرت در سن کم خود یکمرتبه خودش را روی سم اسب انداخت در حالیکه حضرت زینب در هنگام مرگ مادر پنجساله بود.یا اینکه در مورد امام سجاد(ع) در یک مجلس عزاداری می گویند ؛ بعد از عزاداری و روشن شدن چراغها ،دیده شد که امام کفشهای عزاداران را جفت کرده است.
خداوند در مقام مذمّت یهودان بلکه منافقین و بیان صفات خبیثه و افعال قبیحه می فرمایدسمّاعون للکذب أکالون للسّحت) به دروغ گوش دهند و حرام خورند.
ج: برای گریاندن بر ابی عبدالله نباید از هر وسیله ای استفاده کرد. روضه خوانی بر منبر در یکی از روستا ها وقتی چراغها خاموش شد از سبد کنار خود سنگ ریزه ها را به طرف مردم پرت می کرد و هریک از آنان صدای ناله و فغانشان بلند شد بعد از پایان مجلس و روشن شدن چراغها دیده شد که سر و صورت مردم به خون آغشته شده است . ایشان مدعی بود که مردم به غیر از این طریق گریه نخواهند کرد.
ح: تحریفهای لفظی:داستانهای لیلی و علی اکبر- داستان عروسی قاسم- داستان آب آوردن ابوالفضل در کودکی برای امام حسین(ع) – آمدن زینب در حین احتضار به بالین ابا عبدالله(ع) – عبور اسرا در اربعین از کربلا – عدد مقتولین- روز عاشورا 72 ساعت- افسانه اسب آوردن زینب برای ابا عبدالله(ع) و بوسیدن گلوگاه آن حضرت. که هر یک زمان مخصوص به خود را در تاریخ دارد و همه در یک واقعه جمع نمی شود.
مقدّس بودن نهضت حسینی:
الف: مقدس بودن هدف و شخصی نبودن آن – فداکاری و ایثار در لحظات آن و دوری از منافع فردی-
ب: توأم با بصیرت قوی و نافذ- نوری در میان ظلمت (بدین جهت اولیاء دین سخت توصیه کردند به برپایی عزاداری دائم و زیارت قبر آن حضرت و استفاده از تربت پر برکت آن حضرت.)
ج: عاشقانه عمل کردن در کنار خاندان و یاران
چ: آنچه در پی گیری جریان عاشورا نهفته شده است؛ رشد اجتماع ورشد اقتصاد یعنی انسان به حدی برسد که مصالح خود را وعوامل لازم را از لحاظ حفظ و نگهداری و تکثیر و توسعه ثروت درک کند – یعنی سود وزیان را در موضوع درک کند چون تا مبانی ارزشها درک نشود قدرت بر حفظ و نگهداری وصیانت بر آن شناخته نشود.
س: جریان عاشورا پر از عظمت است و بسیار مقدّس ، ولی گاهی این عظمت و افتخار تا قیامت همچون نقاشی نفیسی است که بدست طفلی داده می شود و او با قلم آن را خراب می کند و آن وهمیّات و خرافات و حماسه های دروغین و افسانه های تحریف کننده است.
ش:حفظ حماسه عاشوراءفقط متعلق به علما نیست بلکه فرد فرد از عامه مردم مسئول حفظ و نگهداری آن هستند. مردم باید جلوی دروغ بستن به این واقعه پر عظمت را بگیرنذ که اگر این کار انجام نگیرد جامعه رو به زوال می رود و نخستین پیام با شکوه امام که امر به معروف و نهی از مکر بود نادیده گرفته وارزش تبلیغی خود را ازدست خواهد داد.
ط:حلّ یک موضوع ؛ازدحام مردم مهم است در عزاداری یا گریه بر سلار شهداء- آنچه مهم است بیان حقایق برای مردم است نه شور مجلس به جهت ازدحام یا گریه فراوان(بر گرفته از کتاب حماسه حسینی- نوشته آیت الله مطّهری(ره)

15059080540.333845001307176271_parsnaz_ir.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.