پیامبر را بهتر بشناسیم

بنام خدا
پیامبر (ص) را بهتر بشناسیم-
#پیامبر- رحمت
ما امت رسول الله هستیم !
پیامبر صلوات الله علیه جهانی است. زیرا او از طریق نامه نگاری تمام سران کشورها را به دین اسلام دعوت کرد و دعوت پیامبر به معنای نسخ آن ادیان و لزوم پیروی همگان از دین اسلام است.
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ- و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا (آنها را به پاداشهای الهی) بشارت دهی و (از عذاب او) بترسانی؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند!(سباء 28)
حدیث : أنا رسول من أدرکت حیاً و من یولد بعدی : من پیامبر کسانی هستم که بامن به سر می برند و کسانی که بعد از من به دنیا می آیند.(کنزالعمال ج1ص404)
اصلاح اخلاق جامعه:
قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَىٰ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَرَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَىٰ مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَیْهِ تَوَکَّللْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ(هود 88)
ای قوم! به من بگویید، هرگاه من دلیل آشکاری از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبی به من داده باشد، (آیا می‌توانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!) من هرگز نمی‌خواهم چیزی که شما را از آن باز می‌دارم، خودم مرتکب شوم! من جز اصلاح -تا آنجا که توانایی دارم- نمی‌خواهم! و توفیق من، جز به خدا نیست! بر او توکّل کردم؛ و به سوی او بازمی‌گردم.
حدیث: پیامبر فرمود: انّما بُعثتُ بمکارم الاخلاق و محاسنها ؛ من با مکارم و فضائل اخلاقی مبعوث شدم برای برپا داشتن این مکارم مبعوث شدم (امالی طوسی ص596)
مقام و منزلت پیامبر(ص):
"و ما أرسلناک الّا رحمة للعالمین- (انبیاء 107) – پیامبر (ص) کسی است که حتی کافران نیز به برکت وجود او از رحمت عامه خداوند بهره مند شود وروزی می خورند .
حدیث: یا ایها الناس ، انّما أنا رحمةً مهداةً – ای مردم ، من رحمتی از جانب خداوند هستم که به شما هدیه داده شده ام (کشف الغمه ج1ص8)
پیامبر صلوات الله علیه گواه بر اعمال بندگان:
فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا. (نساء41)
پیامبر گرامی نه تنها چون سایر انبیاء الهی شاهد بر اعمال امت خویش است بلکه گواه بر اعمال انبیاء گذشته نیز می باشد . و طبق این آیه وجود پیامبر گرامی بعنوان انسان کامل و برترین مخلوقات از چنان مرتبه ای برخوردار می گردند که می توانند باطن و حقیقت بندگان را مشاهده و در روز قیامت در صف شاهدان اعمال بر آمده و بر نیک سیرتی یا پلیدی آنان گواهی دهند.
حدیث: امام صادق علیه السلام فرمود: تُعرضُ الاعمال علی رسول الله – اعمال العباد کل صباح ابرارها و فجارها فاحذرو ها : همۀ اعمال بندگان اعم از نیکان و اشرار هر صبح بر پیامبر خدا عرضه می گردد. (کافی ج 1 ص319)
وظیفه ما در برابر پیامبر صلوات الله علیه :
...... وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(حشر 7)
خداوند به موازات تمجید از اخلاق نیکوی پیامبر(ص) و بیان عصمت آن حضرت مؤمنان را به پیروی مطلق وبی چون و چرا از کردار و گفتار فرستاده خویش فرمان می دهد تا جایی که اطاعت و پیروی از پیامبر را عین اطاعت از خود خوانده و نافرمانی و معصیت از دستور رسولش را سر پیچی از فرمان خود می خواند.
حدیث: امام باقر علیه السلام فرمود: إنّ الله عزّوّجل فوضَ الی نبیّه فی امر خلقه لینظر کیف طاعتهم ، بدرستی که خداوند متعال کار خلقش را به پیغمبرش واگذار تا ببیند فرمان بری آنها چگونه است (کافی ج1 ص266-ح3)
اطاعت از پیامبر صلوات الله علیه زمینه ساز محبت خدا :
قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ(آل عمران 31)
هدف از خلقت انسانها توجه کامل قلبی بندگان به خداوند و یا به بیان دیگر محبّت الهی است این محبّت دو سویه است . یعنی خداوند تنها کسانی را دوست دارد که آنان نیز خدا را دوست داشته باشند و این دوست داشتن با کیفیت و فرمانبری از پیامبر اکرم (ص) است.
حدیث : من سرّه أن یعلم أنّ الله یُحبّه فلیعمل بطاعة الله و لیتّبعنا : هرکس از این که خدا او را دوست بدارد خشنود می گردد باید ازخدا اطاعت کند و از ما پیروی کند(کافی ج8 ص14ح1)
درود خدا بر پیامبر اعظم صلوات الله علیه:
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ ۚ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا(احزاب 56)
از این رو خداوند از مؤمنان نیز می خواهد تا آنان نیز هم ندا با او و فرشتگان بر مقام والای رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه درود فرستاده و در مقابل سخنان وی کاملا تسبیم و فرمان بردار باشند.
حدیث: امام باقر علیه السلام فرمود :"أقل ما یوضع فی المیزان یوم القیامة الصلاة علی محمد و علی اهل بیته " (قرب الاسناد ص14- ح45) سنگین ترین عملی که در روز قیامت بر ترازوی اعمال گذشته وارد می شود ، صلوات بر محمّد و اهل بیتش است.
والسلام علی من اتبع الهدی – فاطمه پورشفیع

1603958423toptoop.ir_.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.