دلایل شرعی عزاداری

دلایل شرعی عزاداری برای ائمه(ع):
روایات استحباب گریستن بر اهل بیت(ع):
عدّه ای از بزرگان معتقدند که تمامی روایات کامل الزیارات حجّت است و نیازمند بحث از سند نیست. 1-روایت محمّد بن مسلم از امام باقر(ع) : علی بن الحسین(ع) همواره می فرمود: هر مؤمنی که چشمانش بخاطر شهادت حسین(ع) به گونه ای اشک بار شود که بر گونه هایش جاری گردد، خداوند او را برای همیشه در غرفه های بهشت سکونت دهد و هرمؤمنی که به خاطر آزارهای دنیوی که از دشمنان به ما رسیده است ، اشکهایش جاری گردد خداوند او را در جایگاه راست گویان قرار دهد و هرمؤمنی که بخاطر ما به او آزار برسد و بر اثر آن سختی اشک بر گونه هایش جاری گردد ، خداوند از چهره اش آزار را بر خواهد داشت و او را از خشم و آتش خویش در قیامت ایمنی خواهد بخشید. (وسایل الشیعه ج10ص391باب66)
2- فضیل بن یسار از امام صادق(ع) نقل می کند: کسی که از ما اهل بیت نزد او یاد شود ، پس اشک چشمانش اگرچه به اندازه بال مگس جاری شود خداوند گناهانش را بیامرزد ، هرچند گناهانش همانند کف های دریا باشد. (همان)
منظور از حفظ این احادیث عزاداری برای ائمه(ع) از یک سو به سوگ مندان وعدۀ آمرزش دادن است و از جانب دیگر ، احیاء و زنده نگه داشتن اهداف و آرمانهای اهل بیت (ع) است. زنده نگه داشتن راه و رسم معصومان بزرگترین هدفی است که تمامی آنان در راه اقامه و حاکمیت آن به شهادت رسیدند و برای تحقق آن عزیزترین افراد خویش را فدا کردند . احیاء ذکر اهل بیت (روضه خوانی و اشک ریختن بر مصیبات وارده بر اهل بیت (ع) ) بخصوص امام حسین(ع) ماندگار و بقای شیعه را در فراز و نشیبهای مختلف تضمین نموده است ،مبارزه با دشمنان اهل بیت در راستای احیاء نام و آرمان آنان قرار می گیرد .

15631062561353311251626765_large.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.