حرکت فاطمه (س) به سوی مسجد پیامبر(ص)

#حرکت فاطمه (س) مسجد پیامبر(ص):
او چادر بسر کرد و با عده زیادی از خادمان و زنان بنی هاشم که اطراف او را گرفته بودند در حالیکه دامان لباسش به زمین کشیده می شد و راه رفتنش بسان راه رفتن رسول خدا (ص) بود بر ابوبکر و جمعی از مهاجرین و انصار وارد شد.پرده ای برایش انداخته شدآنگاه ناله ای زد که آن قوم را آماده گریه کرد و مجلس آشفته شد.
والله لأدعون علیک بعد کلّ صلاة أُصلیها: بخدا سوگند پس از هر نماز ی که می خوانم تو را نفرین می کنم . یا ابت یا رسول الله !" ماذا لقینا بعدک من ابن الخطاب و ابن ابی قحافه" پدرم ای رسول خدا بعد از تو چه ها از پسر خطّاب و پسر ابو قحافه دیدیم.(علامه امینی شیخ عبدالحسین، مترجم شفیعی شافعی ، محمد حسن، گزیده جامع الغدیر،مؤسسه میراث نبّوت ، چاپ ششم، شوال 1430 ه.ق.)
در دوران خلافت ابوبکر یکی از موارد مخالفت با پیامبر و قوانین اسلام ، جریان باز پس گرفتن فدک و سایر میراث حضرت رسول (ص) از فاطمه زهرا(س) بود و نیز خشمگین و آزرده خاطر ساختن حضرت که این مطلب در صحیح بخاری و مسلم دیده می شود.
عروة بن زبیر، از عایشه نقل می کند که فاطمه دختر پیامبر پس از وفات پدرش سهم خود را از میراث رسول اکرم و از ثروتهایی که خداوند به پیامبر اختصاص داده بود از ابوبکر خواست . ابوبکر به او گفت : پیامبر فرموده است کسی از ما ارث نمی برد و آنچه از ما بماند صدقه است.(نجفی ، محمد صادق، انتشارات اسلامی ،چاپ دهم، 1390) خلیفه اوّل در روز های حساس برای اینکه بتواند خواسته خود را لباس عمل بپوشاند و میراث پیامبر را جزء بیت المال و اموال دولتی قرار بدهد و در برابر افکار عمومی با شکست مواجه نگردد ماده قانونی بصورت حدیث جعل کرد و به خود پیامبرنسبت داد.
" نحن معاشر الانبیاء لا نورث" از ما پیامبران چیزی به ارث نمی ماند . این حدیث جعلی است زیرا از بیان خاندان و اصحاب پیامبر هیچ کس جز ابوبکر آن را نقل ننموده است و حتی از پیامبر شنیده نشده است.
ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه می گوید : این حدیث را تنها ابوبکر از پیامبر اکرم نقل نموده است و سیوطی هم در تاریخ الخلفا در فصل "فیما وقع فی خلافة ابی بکر" می گوید : پس از رحلت پیامبر اصحاب در میراث اختلاف کردند و نزد هیچ یک از اصحاب علم و خبری پیدا نشد ، تنها ابوبکر بود که گفت : من از پیامبر شنیدم که چنین فرمود: انّا معاشر الانبیاء لا نورث ما ترکنا صدقه"..(تاریخ الخلفا ، ص 61)
هریک از خلفادر دوران حکومت خود برای هر یک از همسران پیامبر(ص)از بیت المال مقرری بخصوص قرار داده بودند . که جبران محرومیت آنها را از اهل سهم الارث می نمود که مقرری عایشه بیشتر بود.
ابن ابی الحدید می گوید " من از علی بن فارقی سؤال کردم که آیا ادعای فاطمه زهرا(س) در مورد فدک صحیح بود گفت: آری"
مسعودی در این باره چنین نقل می کند:
حضرت زهرا علاوه بر ام ایمن حسنین را بعنوان شاهد آوردند و گواهی دادند و گفتند که پیامبر (ص) فدک را در زمان حیات خود به فاطمه بخشید.( ر. ک.مهدی دشتی سقیفه )
حضرت زهرا (س) در احتجاج خود حکومت غاصبین را بشّدت محکوم کرد و برای اثبات ارث و حق خود به آیات محکمات قرآنی و نبّوت استدلال نمود و هر گونه راه انحراف و نفوذ در عقاید مردم را بر آنها بست و بسیار شفاف فرمودند که شما عمدأ به قرآن پشت کرده اید.
در روایتی دیگر آمده است که خلیفه پس از اقامه شهادت شهود و محکوم شدن در برابر پاسخهای محکم حضرت زهرا (س) تصمیم گرفت که فدک را به حضرت زهرا(س) باز گرداند پس در ورقه ای از پوست قباله فدک را به نام حضرت زهرا (س) نوشت لکن عمر سر رسید و مانع شد و قباله را پاره کرد. –( همان – سیره حلبی 3/40) (بخشی از پایان نامه ارشد پورشفیع)

1488280402images5bdx702f.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.