جلب رضای خدا: )بخشی از شرح زیارت جامعه کبیره پورشفیع)

جلب رضای خدا: )بخشی از شرح زیارت جامعه کبیره پورشفیع)
موارد تحصیل رضای خدا بسیاراست. انگیزه حضرت امیر المؤمنین (ع) از عمل شجاعانه در لیلة المبیت ، جلب رضای خدا بود. " من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله" (بقره /207) و اساسأ خط سیر زندگی ائمه اطهار(ع) جز تحصیل رضای خدا نیست. امام حسین(ع) در هنگام حرکت از مدینه و سپس بسوی کربلا ، در کنار قبر جدّ بزرگوارش دعا کردند: أسئلک یا ذاالجلال و الاکرام بحقّ القبر و من فیه الاّ اخترت لی ماهو لک رضی و لرسولک رضی"(بحار ج44 ص328)ایشان از حضرت ذوالجلال می خواهد که راه رضای خود و رضای رسول مرتضایش را در پیش پای وی بگذارد.در آیات و دعا ها و روایات به رضای خداوند اشاره شده است. رضوان الهی بالاترین نعمت است. رضی الله عنهم و رضوا عنه(مجادله 22 )امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه در دعای 41- می فرماید: خدایا از تو می خواهم که درجه ام را با مقام رضا شرافت بخشی" شرّف درجتی برضوانک"- رضایت از گوهر ذات انسان "رفتار و اخلاق و عقاید سالم بنده که این مرحله رسیدن به درجه تکامل است و آن در صورتی است که اعمال انسان مطابق با حجتّ عصر یعنی دین الهی و امتثال فرمان خدا باشد.یعنی هم او از خدا راضی باشد و هم خدا از او" راضیة مرضیة" (فجر28) و مسائل مادی مانند فقر ، ناداری، گرسنگی و رنج را برای تحصیل رضای الهی تحّمل کند. امام صادق (ع) نزد عدّه ای در برابر سوال آنها گفت: خزینه های زمین و کلید های آن نزد ماست و اگر با یکی از پاهایم به زمین بگویم آنچه از طلا و نقره در اختیار توست خارج کن ، خارج می کند. آنگاه با یکی از پاهایش خطی بر روی زمین کشید ، زمین شکافته شد سپس با دستش اشاره کرد و شمش طلایی به اندازۀ یک وجب خارج شد . آنگاه فرمود: نیک بنگرید ، وقتی نگاه کردیم ، دیدیم شمشهای فراوانی روی هم ریخته و می درخشد. بعضی به امام گفتند: فدایت شوم! این همه امکانات در اختیار شماست و شیعیان شما باز هم نیازمندند؟ فرمود: خداوند دنیا و آخرت را برای ما و شیعیان ما جمع می کند و آنها را داخل بهشت می کند.امّا دشمنان ما را به جهنم داخل می کند.(ج1 اصول کافی ص474)
امام میزان رضایت الهی است:
رضای و سخط الهی را بنده در نظر داشته باشد. سالک صالح باشد وعقل خود را احیا و نفس خویش را تزکیه وفدا کند.عارفی هفتاد سال زندگی کرد و هرگز در باره رخداد ناگوار ،نگفته بود " ایکاش واقع نمی شد" . و درمورد چیزی که مورد رغبت بود واقع نشده بود ،نگفته بود : "ایکاش واقع می شد".و توفیق الهی بستگی به رضای الهی است.

14853316102133_poster.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.