بخش دوم ایثار از ترجمه محاضرات توسط فاطمه پورشفیع:

بخش دوم ایثار از ترجمه محاضرات توسط فاطمه پورشفیع:
روایت شده که موسی بن عمران (ع) گفت: پروردگارا بعضی از درجات محمّد (ص) را به من نشان بده پروردگار فرمود: ای موسی تو هرگز تحمّل ان را نداری! ولیکن به تو نشان می دهم ، جایگاهی از جایگاه او را منزلتی از منزلت اورا که بسیار عظیم است برتری او بر تو و بر جمیع خلق من .
در این حال پرده ملکوت آسمان کنار رفت . پس موسی نظر کرد به آن منزلت که نزدیک بود به هلاکت برسد از شدّت انوار این منزلت و قرب و نزدیکی به خداوند .
پس گفت: پروردگارا ! چگونه به این کرامت دست یافته است؟
پروردگار گفت: به طریقی خاص که او را از شما متمایز می کند و آن ایثار است.
ای موسی! احدی از شما لحظات عمرش را اینگونه عمل نکرده که محاسبت لحظات عمر او توتوأم با حیا و شرم باشد و بهشت را به گونه ای که می خواهد مهیّا سازد. (میزان الحکمة – باب ایثار)
کلمات قصار از ایثار:
آنچه بصورت کلمات قصار در ایثار از امام علی(ع) وارد شده است:
الایثار أعلی الایمان.... ایثار بالاترین ایمان است.
الایثارأشرف الکرم.... ایثار شریف ترین کرم و بزرگواری است.
الایثار أعلی مراتب الکرم و أفضل الشّیم..... ایثار بالاترین مراتب بزرگواری و بالاترین خلق و خوی انسانی است.
الایثار أفضل عباده وأجمل سیاده... ایثار برترین عبادت و بزرگترین آقائی است.
الایثار فضیلة و الاحتکاررذیله.....ایثار فضیلت و برتری است و احتکاررذیله و پستی است.
الایثار علی نفسک تملک الرّقاب : بوسیلۀ ایثار و برگزیدن دیگران بر خود آنان را فرمانبر خویش گردان.(غررالحکم ج1 –باب ایثار)
درجات ایثار نزد اهل بیت(ع):
ایثار امام علی(ع) در تمام دوران حیاتش معروف و مشهور است و در تمام کتب نوشته شده است – و آنچه که در حیات رسول خدا(ص) مطرح شده است " لیلة المبیت" شبی که حضرت علی(ع) بجای رسول خدا در فراش نبی خوابیدند تا جان رسول خدا حفظ گردد. . خداوند تعالی در این مورد آیه " من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله.. (بقره 207)را نازل کرد و ونیز همچنان است ایثار علی(ع) و ایثار فاطمه(س) در هنگامی که مسکین و یتیم و اسیر بر آنها وارد شد و آنان از آنچه که دوست داشتند و نیاز به افطار بعد از روزه داشتند به انان انفاق کردند و آیه "یطعمون الطعام..." (انسان 2) نازل گشت.
ابن مردویه عن ابن عباس در قول خداوند تعالی" یطعمون اطعام علی حبّه..." گفت: این آیه نازل شده در حق علی ابن ابیطالب و فاطمه(س) و اینکه حسن و حسین (ع) بیمار شدند. رسول خدا(ص) با اصحاب به عیادت آمدند. پس ایشان فرمودند: ای ابالحسن نذر کن بر فرزندت ! پس علی و فاطمه و فضه کنیز آندو نذر کردند به اینکه آندو از بیماری رها شوند ، سه روز روزه خواهند گرفت، پس خداوند آن رو را شِفا داد.
پس علی(ع) از شمعون الخیبری یهودی سه صاع جو قرض کرد . فاطمه یک صاع از آن نان را پخت پس پنج قرص نان شد و آنها را پیش روی خودشان قراردادند تا افطار کنند.پس سائلی در زد و گفت:
السلام علیک یا اهل بیت محمّد ؛ مسکین من المساکین المسلمین أطعمونی أطعمکم الله من موائد الجنة " من مسکین مسلمان هستم مرا طعامی دهید . خداوند شما را از نعمت های بهشت ارزانی دهد. پس قرص نان خود را بخشیدند و با آب اطعام کردند .
روز دیگر را روزه گرفتند . وبه هنگام طعام و افطار یتیمی بر انها وارد شد پس اهل بیت با آب افطار کردند. روز سوم را روزه گرفتند و به هنگام افطار اسیری بر آنها وارد شد. پس قرص نانها بخشیده شد. چون صبح شد علی(ع) دست حسن و حسین را گرفت و نزد رسول خدا برد و رسول خدا (ص) چون آنها را دید که از شدّت گرسنگی می لرزند فرمود: می بینم از آنچه بر شما وارد شده است . پس با ایشان حرکت کرد و فاطمه را در محراب دید که شکمش به پشتش چسبیده و چشمانش بی حال است پس در این هنگام جبرئیل آمد و گفت:بگیر ای محمّد! در حقّ اهل بیت خود پس بخوان سوره را. (هل أتی علی الانسان...) این روایت از (عطا از ابن عباس- بحرانی در غایت المرام- ضحاک از ابن عباس – الحموینی در کتاب فرائد السمطین به سند ابن عباس و ثعلبی به سند ابی صالح از ابن عباس و دوایت مجمع از واحدی در تفسیر.....)
مؤمن واقعی ، برادران نیازمند را بر خود مقدّم می دارد . مؤمن واقعی از حرص مال دنیا و حب دنیا برأت می جوید. مؤمن واقعی اخلاص در عمل دارد و آنچه انفاق می کند و یا از جان و مال وعمر ایثار می کند نه تنها منّتی بر خدا ندارد بلکه مدام در پی قبولی طاعات خود است که ایا خداوند تعالی آن عمل نیک و یا آن ایثار و از خودگذشتگی را قبول کرده است!.. مؤمن واقعی هر چند در راه خدا تلاش کرده باشد آن را ناچیز می پندارد . مؤمن واقعی به خوبی آگاه است که با فرا رسیدن ساعت موعود و قیامت نه مال ونه اولاد – هیچکدام فریاد رسی برای او نخواهند بود مگر آنچه که خداوند در قلب سلیم قرار داده است.
والسلام علی من اتبع الهدی

1584526235omid-bakhsh-ax-25.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.