ایثار - از خود گذشتگی

الایثار

از خودگذشتگی




ایثار- از خود گذشتگی
و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه»(حشر/9)»
و آنان ایثار میکنند و ترجیح میدهند دیگران را بر خودشان، گرچه خود آنها محتاج باشند.

مردی آمد نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و از گرسنگی شکایت کرد، رسول خدا فرستادند نزد زنهایشان، آنها گفتند چیزی نداریم جز آب –
رسول خدا (ص)فرمود: کیست این مرد را امشب طعام بدهد؟

امیرالمومنین (علیه السلام) عرضه داشت، من یا رسول الله و سپس آمد نزد فاطمه (علیهاسلام) و فرمود: ای دختر رسول خدا من امشب مهمان دارم در خانه غذا چه داریم؟

فاطمه (علیهاالسلام) فرمود: فقط غذائی برای این دختر بچه داریم ولی همان را برای مهمان شما ایثار میکنیم.

امیرالمومنین علی (ع) فرمود: ای دختر محمد، دختر را بخوابان و چراغ را خاموش کن تا غذا نخوردن ما و کمی طعام معلوم نشود آنها شروع کردند به خوردن غذا و امیرالمومنین دست به سوی غذا می برد ولی چیزی نمیخورد بطوری که مهمان خجالت نکشد وقتی مهمان دست از غذا کشید ، چراغ را آوردند -مشاهده نمودند ظرف غذا پر است از غذا-

آن شب صبح شد؛ امیرالمومنین علی(ع) به مسجد رفته و با رسول خدا نماز را خواندند.

رسول خدا نگاهی به امیرالمومنین کرده و شدیدا گریستند و فرمودند: ای علی، خداوند از عمل دیشب شما در عجب و خوشحالی است.( بحار الانوار، ج 41،ص28)
ایثار در لغت:
ایثار در لغت به معنی عطا کردن و دیگری را بر خود ترجیح دادن است . در اخلاق ناصری آمده است "ایثار آن بود که بر نفس آسان باشد از سرما یحتاجی که به خاصۀ او تعلق داشته بود . برخاستن و بذل کردن در وجه کسی که استحقاق آن او را ثابت بود ."(اخلاق ناصری تصحیح مینوی ص 115)
در تفسیر المیزان؛ ایثار به معنای اختیار و انتخاب چیزی بر غیر آن است و کلمۀ " خصاصه" فقر و حاجت است.
شأن نزول آیه فوق:
در کافی ذیل ایه "یوثرون علی أنفسهم و لو کان بهم خصاصه" از جمیل بن دراج روایت کرده که حضرت صادق(ع) فرمود: بهترین شما مردم ، کسانی هستند که با سخاوت اند و شریرترین شما بخیلان باشند؛ واز ایمان خالص است نیکویی کردن با برادران و برآوردن حاجات آنها و خداوند خوبی نمودن به برادران را دوست می دارد و با این عمل ، بینی شیطان به خاک مالیده می شود و سبب خلاصی از دوزخ و داخل شدن در بهشت است.
ای جمیل! اینها را به اصحاب خود خبر بده. عرض کردم : فدایت گردم آیا نیکویی کردن به برادران در حالت ثروت و تهیدستی است؟ فرمود : برای صاحب ثروت ، احسان نمودن آسان است . خداوند آنهایی که تهی دست هستند و احسان می کنند مدح فرموده است و آنگاه آیۀ فوق را تلاوت فرمود. این حدیث را شیخ مفید و طوسی نیز روایت کرده اند.(الکافی ج4ص41.امالی شیخ طوسی ج1ص65. امالی مفید ص291 ح9)
حضرت صادق(ع) فرمود: آیه در شأن امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شد . دیناری برای قوت حضرت فاطمه و حسنین علیهم السلام فراهم کرد و در بین راه ، مقداد بن اسود اظهار حاجت کرده ، آن دینار را با شدّت احتیاج خود، به مقداد عطا فرمود و او را بر خود و خانواده اش مقدم داشت، فورأ جبرئیل نازل شد و آیۀ مزبور در شأن آن حضرت آورد. (تاویل الآیات ج2ص679ح5)
ابن مسعود گفت: نماز شام را با رسول خداصلی الله علیه و آلهبجا آوردم. مردی از میان صف برخاست و گفت: ای مهاجر و انصار؛ مردی غریبم، سوال در حضور پیغمبرو نمازگاه او می کنم ، مرا طعام بدهید. رسول خدا(ص) فرمود: ای بنده خدا ، نام غریب مبر؛ که رگهای دلم را بریدی ، غریب چهار کس است:
اوّل ؛ مسجدی است که میان قومی باشد و در آن نماز نکنند .
دوّم؛ قرآن است در خانه ای که اهل آن نخوانند.
سوّم؛ عالم و دانشمندی است که میان قومی و طایفه ای که احوال او نپرسند و از او تفقد نکنند.
چهارم؛ اسیری است در میان کفار که خدا را نشناسند . آنگاه فرمود: کیست که مؤونه این مرد را متکفّل شود تا خدای تعالی او را در فردوس اعلی جای دهد؟
امیرالمؤمنین علی(ع) بر خاست و دست سائل را گرفت و به خانه برد. به حضرت فاطمه(س) فرمود: ای دختر رسول خدا، این مهمان را پذیرایی کن. گفت: ای پسر عم در خانه جز اندکی گندم نبود از آن طعامی مهیا کرده ام به قدر یک نفر بیش نیست . کودکان ما گرسنه اند . شما هم روزه داری! امیرالمؤمنین فرمود: آن طعام را بیاورچون آورد ، دید اندک است نزد مهمان گذاشت و دست مبارک را دراز کرد به بهانۀ آن که چراغ را اصلاح کند ، آن را خاموش کرد تا مهمان سیر شود، چون سیر شد چراغ را روشن کرد ، دید طعام بر حال او باقی است ، به آن مرد فرمود چرا طعام نخوردی؟
عرض کرد : یا امیرالمؤمنین ! من طعام زیاده از متعارف خوردم و سیر شدم خدای تعالی برکت داده است.
آن حضرت و فاطمه زهرا (س) با کودکان نیز از آن طعام میل کردند و زیادتی را به همسایه ها مرحمت کردند. و پیغمبر اکرم(ص) فرمود: یا علی! بخاطر آن عملی که دیشب با مهمان رفتار کردی و چراغ را خاموش کردی و طعام نخوردی تا مهمان سیر شود خداوند آیه " یوثرون علی انفسهم...) را در شأن حضرتت نازل فرموده است.(تفسیر ابوالفتوح ج19ص123-125)
ایثار در روایات:
قال رسول الله (ص) :" من آثرعلی نفسه آثره الله یوم القیامة الجنة" هرکس علیه خودش ایثار نماید خدای تعالی در روز قیامت بهشت را بر او ایثار کند.(نور الثقلین ج1ص364ح237-ص309-وج 5ص285)
هر کس چیزی را دوست بدارد ، پس آن را برای خدای تعالی قرار دهد ، خدای متعال در روز قیامت فرماید: بندگان همدیگررا با آنچه میانشان معروف بود، پاداش می دادند و من امروز با بهشت تو را پاداش می دهم.(همان)
امیرالمؤمنین(ع) جماعتی را دید ، فرمود: شما کیستید ؟ عرض کردند: ما متوکّلین هستیم که به توکل زندگانی می کنیم . به آنها فرمود: توکل شما به کجا رسیده است؟ گفتند: چون بیابیم بخوریم . واگر نیابیم صبر کنیم .
فرمود: سگها نزد ما چنین باشند.
پرسیدند: پس چه باید کرد؟
فرمود: مانند ما رفتار کنید، اگر بیابیم انفاق و ایثار کنیم . اگر نیابیم شکر نماییم.(تفسیر ابوالفتوح ج19ص126ادامه دارد

1584525518images_30_.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.