اهداف چند لایه در قیام سیدالشهداء علیه السلام و نتایج آن:

اهداف چند لایه در قیام سیدالشهداء علیه السلام و نتایج آن:
امام حسین(ع) در سخنان ، خطابه ها و نامه های خود، برای رفتار خویش ، اهدافی را بیان می دارد؛ برخی ازآن؛ امتناع از بیعت با یزید ، و در برخی دیگر از نامه ها،اصلاح امّت،و احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر ، مبارزه با سلطان ستمگر و عزّت و آزادگی را مطرح می سازد. نتیجه این حرکت چیزی جز جاودانه ساختن مشعل آزادیخواهی ، مبارزه باستم ، وبروز کرامت انسانی و آگاه شدن انسانها در اقامۀ حق و طرد باطل و نابودی حاکمان جورو ستم نخواهد بود. إنّ لقتلِ الحسین حرارةً فی قلوب المؤمنین لا تَبرُدُ ابداً- همانا با کشته شدن حسین(ع) ، حرارتی در دل مؤمنان ایجاد می شود که هر گز ،سرد نمی شود .(مستدرک الوسائل ج10 ص318ح12084) برقراری رابطۀ عاطفی میان امام ومأمون عبادت را ملکوتی خواهد کرد – پس با این نگرش می توان گفت که میان امام حسین(ع) و نهاد انسانها در طول تاریخ رابطه ای عاطفی بر قرار می شود.
فساد بنی امیه:
یکی از علل قیام سیدالشهداء(ع) – فساد دودمان بنی امیه (شجرۀ ملعونه ) بود که حکومت اسلامی را در دست گرفته و کینه های دیرین خود را بر ضد اسلام و پیامبر(ص) ، اعمال می کردند . پس امام باید با بدعت گذاری و تحریف معارف دینی و بالاخص اسلام زدایی بنی امیه مقابله کند- امام باید از احیاء تعصبهای قومی و ارزشهای باطل دوران جاهلی جلوگیری می کرد. امام باید با حیله گری وتزویر و تبلیغات دروغین آنان و از اینکه شیعیان را از مناصب سیاسی و حقوقی و اجتماعی و اقتصادی محروم کرده بودند ، مبارزه می کرد. پس ایشان در سخنان متعددی فساد بنی امیه را مطرح می کردند.(فاطمه پورشفیع- در شرح زیارت عاشورا)

16286647660.346420001322389866_parsnaz_ir.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.