وحجج الله علی اهل الدّنیا و الاخرة و الاولی و رحمة الله و برکاته: (بخشی از شرح جامعه کبیره نوشته اینجانب)

وحجج الله علی اهل الدّنیا و الاخرة و الاولی و رحمة الله و برکاته:
حجج= دلیل و برهان
حجت واقعی همراه با حق و صدق است . هرگز باطل گرا و دروغگو حجت نخواهد داشت. حکما سه عالم را تعریف کرده اند: عالم لاهوت ، عالم جبروت، عالم ملکوت، و عالم ناسوت. عالم ناسوت همان دنیا است. عالمی که با جسم خود در آن زندگی می کنیم هم آخرین مرحله هستی و پست ترین آن است. و هم ازلحاظ مادی محسوس و نزدیکترین مرحله هستی به ادراک همه انسانهاست.عالم اولی= یا عالم ذر است قبل از دنیا – یا دورا ن رجعت است – یا عالم برزخ قبل از عالم قیامت اینچنین معنا می شود : اهل بیت حجت اهل دنیا اعم از گذشته و آینده و سابق و لاحق هستند.اگر این معنا را بدهد باید واو بعد از کلمه دنیا حذف شود.نجم /25 – فلله الاخرة و الاولی- معنای مطلق آن نشئه قبل است.هم معنای دنیا دارد و هم معنای عهد کهن(ولاتبرجن تبّرج الجاهلیة الاولی"احزاب 33)
علی (ع) از پیامبر(ص) نقل می کند" أنا و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و تسعة من ولد الحسین حجج الله علی خلقه ، أعداؤنا أعدالله و اولیاؤنا أولیاء الله- (بحار ج36ص228)پس حجت اولین و آخرین در تمام ادوار و اطوار که از آن در خلقت به " اولی" و "اخری" یاد می شود انسان کامل معصومین هستند.عالم ملکوت ؛ عالم غیب و نفس و مجردات و و عالم قبروعالم مثال و عالم برزخ است. عالم جبروت فوق عالم ملکوت و عقل است (کروبیان ؛مثا نوح ، ابراهیم ؛موسی؛ عیسی هستند) عالم لاهوت ذات اقدس الهی است که قابل تصّور نیست ، عالم خداوندی – اسماء وصفات-
مفهوم برکت:هر نعمتی که خداوند به کسی داده است اعم از مال، و فرزند ، علم ...... ممکن است خیر و برکت داشته باشد. و موجب دوام و بقای یاد ، نام و آثار آن متنعمّ گردد و ممکن است بدون برکت باشد و ثمری نداشته باشد. قارون حمل کننده خزینه ها بود عاقبت او چه شد.یا ابوجهل که نامش" ابوالحکم" بود لیکن بر اثر شیطنت ها و جهالتها در برابر رسول اکرم(ص) و اسلام و قرآن ، مسلمانان وی را ابوجهل ملقب کردند.هر مؤمنی برای مؤمن دیگر برکت است. " ان المؤمن برکة علی المؤمن" (بحار ج2 ص283) ائمه واسطه هر نعمت است و هم اصل نزول هر نعمتی و هم برکت داشتن هر نعمتی است. عوامل برکت:قرآن" هذا کتاب أنزلناه مبارک" نماز – قبله (بکة مبارکأ ، المسجد الاقصی الذی بارکنا)–شب قدر ، فی لیلة مبارکة- تقوی- ادای حقوق دیگران – مشاوره با عاقلان خیر خواه ، پس عاقل خیرخواهی به تو مشاوره داد مبادا لجاجت کنی زیرا مایه هلاکت است.جمعی همراه امام صادق(ع) به مسافرت می رفتند لیکن از تعّرض راهزنها نگران بودند ...امام به آنان فرمود :نیت کنید ثلث مال خود را صدقه دهید تا بقیه آن محفوظ بماند ، انها چنین کردند. ناگهان راهزنها بر آنان ظاهر شدند همگی ترسیدند اما امام به آنها فرمود ، چرا می ترسید در حالیکه در امان الهی هستید. راهزنان جلو آمدند و دست امام را بوسیدندو گفتند: رسول خدا (ص) در خواب دیدیم و به ما دستور داد که خود را برای خدمت به شما عرضه داریم . اکنون ما در خدمت شمائیم تا از دشمنان و دزدان حفظ مانید. امام فرمودند: به شما نیازی نیست. آنکه شرّ شما را از سرما کوتاه کرد شرّ دیگران را نیز کوتاه خواهد کرد. بدین ترتیب سلامت به مقصد رسیدند و ثلث مال را صدقه دادند با بقیه تجارت کردند و از هر درهم ده درهم سود برند. و این برکت معامله با خدا است.(بحارج 93 ص120)(بخشی از شرح جامعه کبیره بنده حقیر)

1485171572603287_nnyzzjtc.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.