واژه آسمان در قرآن

مه «سماء» و مشتقات آن که سیصد و ده بار در قرآن کریم به کار رفته، دارای مفهوم جامعی است که مصادیق و معانی متعددی از آن اراده می شود از جمله:
الف. «سماء» در لغت از ریشه «سمو» به معنای بلندی است،حتی برخی لغویون ادعا کردند هر بالایی نسبت به پایین آن، آسمان و هر پایینی نسبت به بالای آن ،زمین است
ب. آسمان در قرآن در دو مفهوم به کار رفته است:
آسمان مادی
- آسمان به معنای جهت بالا :
اصلها ثابت و فرعها فی السماء
مانند درخت پربرکت و پاکیزه که ریشه آن در زمین ثابت و محکم است و شاخه های آن به آسمان کشیده شده است
-آسمان به معنای جوّ اطراف زمین :
و نزلنا من السماء ماءً مبارکاً ؛)
از آسمان آب مبارکی را فرو فرستادیم.
- آسمان به معنای مکان سیارات و ستارگان:
تبارک الذی جعل فی السماء بروجاً و جعل فیها سراجاً و قمرا منیراً ؛)
بزرگوار آن خدایی که در آسمان برج ها مقرر داشته و در آن چراغ روشن خورشید و ماه تابان را روشن ساخت.
آسمان به معنای معنوی:
- آسمان به معنای مقام قرب و مقام حضور که محل تدبیر امور عالم است:
یدبّر الامر من السماء الی الارض)
اوست که امر عالم را از آسمان تا زمین تدبیر می کند.- آسمان به معنای موجود عالی و حقیقی)
و فی السماء رزقکم و ما توعدون؛(9)
روزی تان و آن چه به شما وعده داده می شود (که ظاهراً بهشت منظور است) در آسمان قرار دارد.
مقصود از سبع (هفت) چیست؟
کلمه سبع (هفت) در عربی به دو صورت به کار می رود.
الف. هفت به معنای عدد مشخص و معین که در ریاضیات به کار می رود.
ب. هفت به معنای نماد کثرت؛ چرا که گاهی در عرب کلمه «هفت» به کار می رود و معنای کنائی آن (تعداد زیاد و کثیر) مراد است.).
مقصود قرآن از واژه «هفت آسمان»
مفسرین درباره واژه «هفت آسمان» چندین احتمال داده اند.
الف: هفت به معنای عدد حقیقی باشد که در این صورت این احتمالات متصور است.
هفت آسمان پر از ستاره و سیاره(چون احتمال وجود هفت جهان مشابه که هنوز کشف نشده است، وجود دارد .

هفت مقام قرب و حضور و موجود عالی معنوی (هفت آسمان)

ممکن است منظور از آسمان، جهان باشد و هفت آسمان به هفت جهان مخلوق خدا اشاره کند. این نظر صحیح تر به نظر می رسد. زیرا از آیات قرآن استفاده می¬شود که تمام کرات و سیّاراتی را که ما می بینیم، همه جزء آسمان اوّل است ‌. شش عالَم دیگر وجود دارد که از دسترس دید ما و ابزارهای علمی امروز بیرون است . مجموعاً‌ هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشکیل می دهند. شاهد این سخن آن است که قرآن می گوید
وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیح‏؛
ما آسمان پایین را با چراغ های ستارگان زینت دادیم.
وَ لَقَدْ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیح‏؛
ما آسمان پایین (نزدیک) را با چراغ هاى فروزانى زینت بخشیدیم‏.
از این آیات به خوبی استفاده می شود که همه ‌آن چه می بینیم و جهان ستارگان را تشکیل می دهد، جزء آسمان اوّل است . در ماورای آن، شش آسمان دیگر وجود دارد که در حال حاضر اطلاع دقیقی از جزئیات آن نداریم.
این که گفتیم شش آسمان دیگر امروز برای ما مجهول است و ‌ممکن است علوم بشری روزی از روی آن پرده بردارد، به این دلیل است که علوم ناقص بشر به هر نسبت که پیش می رود، از عجایب آفرینش، تازه هایی را به دست می آورد.
اگر هفت، به معنای کثرت باشد ،احتمالات زیر متصور است
. آسمان های زیادی (مجموعه کرات و سیارات و...) خلق کرد.
. تعداد زیادی از طبقات جوّ آسمان را خلق کرد .
مراتب معنوی و مقامات قرب و حضور و موجودات عالی بسیاری خلق کرد .
با توجه به ابهامی که در معنای هفت آسمان قرآن وجود دارد و با توجه به ابهاماتی که در مورد آسمان و کهکشان ها از نظر علمی وجود دارد؛ نمی توان درباره آن نظر قطعی داد . همه نظریات به صورت احتمال و گمان مطرح می شود. امّا نباید از این نکته غافل شویم که هدف قرآن هدایت معنوی و تربیتی بشر است . اشاره قرآن به مواردی از قبیل هفت آسمان و زمین، حرکت خورشید و زمین و... علاوه بر حقانیت آن ها، نشان از قدرت لایزال او و هموار نمودن راه خدا شناسی و آماده کردن زمینه تفکر و تدبر در آفرینش است. همچنین بعضی از مطالب علمی قرآن نیازمند به زمان و اثبات علم تجربی می‌باشد. اگر علوم تجربی تاکنون در بعضی مسائل علمی قرآنی نظریه تاییدی نداده اند، دلیل بر باطل بودن نظریه قرآن نیست. بلکه هنوز علم به کشف این راز و رمز ها نرسیده است.بررسی آیات بقره و اسراء – مؤمنون- فصلت- ملک- نوح- طلاق- ابراهیم – ق- از المیزان و نمونه و کتاب التحقیق فی کلمات القران حسن مصطفوی .والسلام
.

148498073730_20most_20beautiful_20hq_20wallpaper_20_18_.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.