همراهی با شرح بند ،بند دعای مکارم الاخلاق

شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه

مکارم الاخلاق

اللهم صل علی محمد و ال محمد
در ماه شعبان ماه ولایت و ماه انتظار ماه نزول ملائکه خواستم از شجره نبوت برگی بر چینم برگی پر از نگین، نگینی از معدن علم و معرفت آن بزرگواران و اهل کرامت بنام مکارم اخلاق از دعای بیستم صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) که مملو از خود سازی وکسب معرفت است. دعا در عبارتهای خود با درود به محمد و ال او(ع) شروع شده است زیرا معرفت و کمال بدون امامت و ولایت به خاندان نبوت معنا ندارد. اهل بیت (ع) کشتی روان اندکه گردابهای پر تلاطم وبی پایان روزگار آنان را از مقصد خود باز نداشته است . این کشتی روان را نباید ترک گفت چون باترک آن غرق شدن در گردابهای ضلالت حتمی است مدعیانی که اسرائیلیات را وارد دین می کنند درگمراهی و نابودی حتمی دنیا و آخرت اند . کسانی که زیر پرچم توحید وامامت قرار می گیرند نجات می یابند .
تقدیم به پیشگاه مطّهر امام زمان علیه السلام







اللهم صل علی محمد واله
بلغ بایمانی اکمل الایمان
پروردگارا ایمان مرا به کاملترین مراتب آن برسان.
من عرف نفسه فقد عرف ربه. انسان به تکامل نمیرسد مگر با شناخت خود وشناخت هویت خود که انگاه خدای خود را شناخته است. ریشه ایمان از امن یعنی آ سودگی و راحتی بدون دغدغه از نگرانیها و تشویش هاست.دغدغه ها نقشی درروح و روان انسان ندارد زیرا دل انسان محکم به ایمان است و روحش تجلی نوری است که ظلمت را نمی پذیرد. و هنگامی که سپری محکم بنام ایمان در روح و وجود انسان رخنه کند هیچ یک از جنبه های منفی حاصل از دغدغه های فکری در برابر ان تاب مقاومت ندارد. ایمان آتشی افروخته است که خاموشی ندارد . ایمان درختی است که ریشه اش یقین است.
پس ای انسان بخودت بنگر که کیستی ؟ هدفت از زندگی چیست ؟ انگاه که خودت را یافتی بیهودگی و هرزگی به چه کار آید!
واجعل یقینی افضل الیقین
پروردگارا مرا به یقین برسان که یقین برتر است.انسان زمانیکه به یقین کامل برسد زهد را دریافته و صبر را شیوه خود سازد پس در مسیر ربوبی طی طریق خواهد کرد و عبودیت را معنا می بخشد . چه لذتی از این بالاتر که انسان به عالم ربوبی یقین پیدا کند و کردار وعمل را تابع یقین کند .یقین که راهنما شود آرزوها کوتاه وعمل خالصانه و در نتیجه زهد شکل بگیرد و بی رغبتی به دنیا و لذائذ آن حاصل گردد.
وانته بنیتی الی احسن النییات
نیت رکن عمل است تا نیت نباشد عمل کامل نگردد. خداوندا از تو در خواست می کنم نیت مرا که ناشی از سلامتی درون است نیکو گردانی .ومرا از نیت فاسد و پلید دور گردانی که نیت ناپاک بلائی عظیم و مصیبت بار است که شقاوت و بدبختی را بدنبال خواهد داشت.
و بعملی الی احسن الاعمال
پروردگارا عمل مرا بهترین عمل گردان . ایمان ناشی از یقین کامل انسان را به نیت خالصانه میرساند ونیت خالصانه شکل دهنده عمل خالص است .ونیکو ترین عمل اخلاص است که بنده باید زینت گر آن باشد تا مقام عبد و عبودیت درک گردد. و باید از نیت خود مراقبت کرد و آنرا با عمل شایسته زینت داد تا گرفتار سمپاشی های فرقه مرجئه نشویم که ملاکش نیت تنهاست و جامعه را به سوی فساد و نابودی می کشاند.
اللهم وفر بلطفک نییتی
پروردگارا از تو درخواست میکنم که نیت مرا به لطف و کرمت فزونی دهی . آن نیتی که تو می پذیری وبه لطف تو نزدیک است شاید از لطف و عنایت تو من توفیق یابم بر کار خود نظری کنم و از کار نا شایست حذر کنم .میدانم که لطف تو بندگان گنهکار را شامل نمی شود.
و صحح بما عندک یقینی
پروردگارا در وجودم یقین شکل گرفته ولی نمی دانم چرا شبهات گاهی مرا درخود فرو می برد و مرا دچار تردید و شک می کند و از تو دور می شوم با اینکه می دانم شک از دین برون شدن است .این حالت یک بیماری است. من به یقین نرسیده ام باید خود را از بیابان برهوت جهل بیرون کشم.ولی بدون کمک تو ای خدای بزرگ توانائی ندارم. از تو درخواست میکنم با همان شیوه خود مرا یاری دهی وبه یقین کامل و بدور از شبهات برسانی ومرا در کسب علم ودانش موفق داری تاشبهات را از خود دفع نمایم.
و استصلح بقدرتک ما فسد منی
پروردگارا ندانسته و جاهلانه خطا کردم .خود را تباه کردم .خدایا علم نداشتم جهل مرکب مرا در خود فرو برده بود .آگاهی ودانش مرتبت بالائی دارد اگر توفیق درک آن مرتبت را یافته بودم و خدا را می شناختم واز خدا به خودشناسی می رسیدم واز خدا تقاضا می کردم که لکه های سیاه وجودم به سفیدی تبدیل کند ومرا در تزکیه نفس یاری دهد و مرا با قدرت خود اصلاح نماید .)(بند اول دعای مکارم با ما تا انتها همراه باشیدو انتقال دهید)

1635232981images_6_.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.