لقب امیرالمؤمنین:

لقب امیرالمؤمنین:
امیرالمؤمنین لقب اختصاصی آن حضرت است که بحق از سوی خدا و رسول به امامت برگزیده شده است. مردی خدمت امام صادق (ع) رسید ، و بر او ، با این لقب سلام کرد: حضرت با اعتراض و ناراحتی فرمود: " مه، هذا اسمٌ لا یصلَح الاّ لامیرالمؤمنین الله سمّاه به و لم یُسَمَّ به احدٌ غیره.... (تفسیر عیاشی ج1ص276) ساکت باش این نام جز برامیرالمؤمنین شایسته نیست – خداوند او را به این اسم نامیده است و جز او کسی را به این نام ننامیده اند.امام علی(ع) در زمان پیامبر(ص) هم با این لقب خوانده می شده است . در روایتی از خذیفه آمده که آن حضرت پیش از خلقت آدم نیز این لقب را نزد فرشتگان داشته است.
سیّد ین طاووس تألیف مستقلی بنام "الیقین " دارد که روایات مربوط به اینکه امیرالمؤمنین لقب "علی" است را جمع آوری کرده است.
شیخ مفید مدعّی تواتر است که رسول خدا به جمعی از اصحاب همچون ابوبکر ، عمر، مقداد، ابوذر، حذیفه یمانی،عمار یاسر، و.... فرمان داد که در روز عید غدیر به حضرت علی(ع) با عنوان امیرالمؤمنین ، مقام ولایت و خلافت را تهنیت بگویند و آنان بر خواستند و بر او با همین عنوان سلام دادند (سلّموا علی علّیٍ بأمیرالمؤمنین ) – (مناقب ابن شهر اشوب ج3ص53- النکت الاعتقادیه شیخ مفید ص43- الیقین سید بن طاووس ص132- امالی مفید ص19)

1548849822images.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.