فرهنگ چیست؟ جایگاه فرهنگ کجاست؟

فرهنگ چیست؟ جایگاه فرهنگ کجاست؟بسیاری از نابسامانیهای امروز بر اثر نشتاختن فرهنگ دینی و سیاسی و علمی و هنری است.
ویژگیهای فرهنگی:
راه تشخیص امور فرهنگی از امور غیر فرهنگی ویژگیهای آن است . باید ویژگیهای فرهنگ را در پذیرش اجتماع جستجو کرد مثلا تعریف دین و مقبولیت آن در جامعه و یا اینکه امور دینی رنگ و بوی فرهنگی یابد تا در عمق و روح بشر نهادینه شود.
برای حفظ مکتب شیعه و نهادینه کردن آ ن در فرهنگ عمومی جامعه،باید تعریف جامع وضروری را ارائه داد:
تعریف دین در جامعه برای نسل جدید نباید بصورتی باشد که دین گریزی ایجاد کند . تدین و دین باوری ، نیاز روحی بشر است ، اگر فرهنگ شیعه درشب بیست و یک رمضان قران بر سر می گیرد و بخاطر همین شب تمام اقشار جامعه را در کنار خود جمع می کند و اگر روز عاشورا غیر از شیعیان ادیان دیگر آنرا بزرگ می شمارند ، پس باید بدانیم که جایگاه ارزشی این واقعه برای تمام اقشار جامعه است پس تهاجم فرهنگی و فعالیتهای ضد دینی غربیان در این راستا نیز نمی تواند اثر چندانی داشته باشد تا موجب تحریف عاشورا و یا ایّام خاص دیگرگردد و هر چه غربیان در شکل گیری توطئه های خود سعی کنند باز با گردش ایّام وبا فرا رسیدن این ایّام مردم به دور هم جمع می شوند وشکوه و عظمت الهی را به نمایش می گذارند .
استقامت وپایداری "واستقم کما امرت "در مسیراهداف بلند اسلامی وبا روش امر به معروف و نهی از منکر از ویژگیهای فرهنگی است البته باشیوه تبلیغی سازنده ومفید خود در تمام عرصه ها بخصوص در عرصه مبادلات فرهنگی با کشور های بیگانه که مراقبت و هوشیاری جامعه انقلابی و فرهنگی را در این تبادلات می طلبد.
تهاجم فرهنگی با تمام قدرت در جهت استیلای سیاسی و اقتصادی و اخلاقی و علمی با هدف نفی هویت راهبردی جامعه مورد نظر تلاش می کند.ولی مردم در بر پایی فرهنگ سازنده و موفق با حفظ ارزشها ی دینی باید در صحنه بیدار باشند و نفوذ تبلیغاتی دشمن را در هم بشکنند.

اصلاح فرهنگ عمومی:
در اصول عقاید شیعه مبحثی است به نام حسن و قبح عقلی که در تمام امور و زمینه های دینی وذهنی و فکری و رفتاری و خلاصه در فرهنگ کاربرد دارد.
بهتر آن بود که کار برد این دو واژه در شیوه های گوناگون فردی و اجتماعی بصورت نمایش و یا پرسش و پاسخ در برابریکدیگر قرار می گرفتند و تعریف می شدند تا ارزشها خود را نشان دهد و در لابه لای بی ارزشها مخفی نماند.
دیگر شناخت دقیق مخاطب و نوع برخورد با او که از اهمیت خاصی برخوردار است.
یک مقاله چکیده و مقدمه و متن می خواهد . امر به معروف و نهی ازمنکر که از دایره فرهنگی خارج نیست دارای شیوه های خاصی است که در ابتدا رعایت مقدماتی بر آن
ضروری است.
از خودشناسی شروع می شود تا کسب عزّت و منزّلت در حفظ ارزشها ودر پایان جذابیت بخشی تا آموزه های اصلاحی در فرهنگ را برای مخاطبان سهل الوصول سازد زیرا در بیان آموزه های دینی اگر تکلیف تعریف شود (حرام وحلال و غیره)هیچ جذابیتی برای نسل نو ندارد و قرین به موفقیت نخواهد بود.
نقش حوزه های علمیه در اصلاح فرهنگی:
حوزه های علمیه نقش بسزایی در اصلاح فرهنگ دارند ولی باید خلل های رفتاری و اکتسابی طلاب تحت نفوذ عوامل بیرونی و درونی شناخته شود وبر طرف گردد و بعد از تزکّیه در مسیر علم و عمل باید جایگاه ارزشی خود را طبق موازین قرآن ووعترت محکم کنند تا بتوانند فرهنگ عمومی را اصلاح نمایند و نقش اصالت در عقلانیّت محوری را طبق موازین جهان بینی توحیدی تعریف نمایند و بارور سازند.
فاطمه پورشفیع

1520777451images_20_.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.