فرقهای صوفیه - درویشان - درویشان گنابادی را بشناسید

مرحوم علامه جلیل و مجتهد بزرگوار محمد بن الحسین مشهور به اسماعیل مازندرانی و معروف به ملاّ اسماعیل (تولد 1100- وفات1173-ق-ه)محّل دفن تخت فولاد اصفهان- از اکابر و علمای شیعه که در فتنه افغانها همان سال کشته شد. رسالۀ او در بارۀ صوفیه است. ودر اینجا ما فرقه صوفیه را بر مبنای همین رساله معرفی می کنیم ؛ فرقی که خود را وابسته به شیعه کرده است .ایشان صوفیه را به دوازده فرقه تقسیم کرده است:
1-جلیسه ؛ این طایفه خدای عزّوّجل را می پرستند و از دوستی دیگران خود را بریدند- قلم تکلیف را از خود بر داشتند – امر و نهی را برداشتند- و دیگر اینکه عورت خود را نپوشانند.
2-اولیائیه-مذهب دیگر صوفیه که می گوید چون بنده به درجۀ ولایت رسید با خدا شریک شده ولایت را مجردی دانسته و این مرتبه را از مرتبه نبوّت زیادتر دانسته و این گمراهی عظیمی است.
3-شمراخیه- و مذهب این طایفه این است که می گویند چون صحبت قائم شود حالت اینکه امر و نهی باطل شود . اکل مال بالباطل را حلال می شمرند. شراب و مسکرات و زنان ما مثل ریاحین اند . بوئیدن آن بر خاص و عام مباح است.
4-حالیه- رقص کردن و دست زدن و سماع کردن- و در حالت سماح بیهوش شدن – مذهب این گروه روی حلال و مباح می چرخد و این در اسلام گمراهی است چون خداوند در قرآن فرمود: " وما کان صلوتهم عند البیت الاّ مکاء و تصدیه."
5-حلولیه – دیدن و بوسیدن روی شاهدان و پسران صاحب جمال و نزدیکی با ایشان کردن که در مذهب این طایفه حلال است . یعنی از فرط نشاط رقص کنند و گویند صفتی از صفات خدای تعالی حالتی است که در حال سماع بر ما ظاهر می شود و از حوران بهشت بما فیضها می رسد.
6-حورائیه- می گویند که در وقت سماع(رقص خاص) و صحبت و بیهوشی حوران بهشت بیایند در بر ما و ما را با ایشان وقوع ووطی حاصل شود.
7-وقوعیه- شریعت به دلیل وقوع است و خدا را بدلیل نتوان دید و نتوان شناخت و بنده از حقیقت و چگونگی آن عاجز است.
8-اباحیه-این دسته از صوفیه خیر و شر را هر دو به تقدیر خدا می دانند و می گویند معصیّت و ثواب هر دو از اوست و گویند ما را اختیار نیست .امر به معروف و نهی از منکر در این مذهب باطل است و خوردن مال مردم واستفاده از فَرجها بر خود حلال است.
9-متجاهله- لباسهای حریر را مباح و مجالس محرمات را آراسته ، و ساز و شاهد و پسران و......
10-متکاسلیه – ترک کسب و ترک فضل و کمال است و کسب و پیشه را بر خود حرام کرده اند و به گدائی مشغول می شوند.
11- الهامیه- از خواندن و آموختن و علم رویگردانند و گریزانند و گویند اینها حجاب راه طالب است و استدلال خود از شعر و ادبیات فلسفی نموده اند و آنرا طریقت نام نهاده اند و اعتقاد به معاد و خیر وشر را بر داشته اند.
12-شیعیه – که فِرَق مختلفی هستند که مرحوم علامه خواجوئی در رسالۀ خودش شرح و بسط داده است و کلاّ ما اجمالی از آنها را گفتیم . اکنون باید از فرقه های مختلف وگمراه صوفی و درویش پرسید ایم مزخرفات و أراجیف و این حرکات خلاف شرع و حرام و این بدعتهایی که شما گذاشته و نسبت آنرا به اسلام می دهید در کجای کتاب و سنت پیغمبر ذکر شده و دلیلش چیست ؟ البته پاسخ مثبتی در برابر این پرسش در دست نداشته و ندارند! در اینجا ممکنست خوانندگان عزیز اعتراض کنند و آنچه نقل شده در بارۀ فرقۀ صوفیه آنرا مخالف حقیقت و یا خدای نکرده تهمت و افتراء از طرف علماء و فقها بدانند دلی باید بدانند علاوه بر اینکه عمل این فرقه در حال حاضر خود شاهد و گواه است ، کتب آنان نیز از اینگونه عقاید پر است و همه چاپ شده و منتشر است . حتّی عکس مجلس سماع و رقص دراویشان کرارأً نشان داده اند. (فرهنگ عقاید شیعه – ماهج المعارف تألیف مجتهد عالیقدر ایت الله العظمی ابوالقاسم جعفر موسوی خوانساری معروف به میر کبیر متوفی سنه 1157ق-ه- پاورقیها به قلم میر سید احمد روضاتی)

1569160766download_9_.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.