شناخت فقیه جامع الشرایط

" و الحدود و التعزیرات الی الامام و نایبه و لو عموماً ، فیجوز فی حال الغیبة للفقیه اقامتها مع المکنة . و یجب علی العامة تقویته و منع المتغلّب علیه مع الامکان . و یجب علیه الافتاء مع الامن و علی العامة المصیر الیه ، و الترافع فی الاحکام"
اجرای احکام انتظامی – حدود و تعزیرات – وظیفه امام و نایب او است ، و در عصر غیبت بر عهده فقیه جامع الشرایط است. و بر مردم است که او را تقویت کنند و پشتوانه او باشند و اشغالگران این مهم را در صورت امکان مانع شوند و بر فقیه لازم است که در صورت امنیّت ، فتوی دهد و بر مردم است که اختلافات خود را نزد او برند.

(الدروس ص165)
"اتّفق اصحابنا علی انّ الفقیه العادل الامین لجامع الشرائط الفتوی ، المعبّر عنه بالمجتهد فی الاحکام الشّرعیة ، نائب من قبل ائمة الهدی (ع) فی حال الغیبة ، فی جمیع ما للنیابة فیه مدخل..."
اتفاق آرای فقهای شیعه بر آن است که فقیه جامع الشرایط در کلیه شؤون مربوط به امام معصوم ، نیابت دارد.
وسپس می افزاید : " بل لو لا عموم الولایة ، لبقی کثیر من الامور المتعلّقه بشیعتهم معطّله"
اگر ولایت فقیه گستره و فراگیر نباشد ، هر آینه بسیاری از امور مربوطه به نظم جامعۀ تشیّع به تعطیلی می انجامد.
و در ادامه می نویسد:
"فمن الغریب وسوسة بعض الناس فی ذلک ، بل کانّه ما ذاق من طعم الفقه شیئا و لا فهم من لحن قولهم و رموزهم امراً ، و لا تأمل المراد من قولهم (ع) "انّی جعلته علیکم حاکماً ، و قاضیاً و حجة و خلیفة و نحو ذلک" مما یظهر منه ارادة نظم زمان الغیبة لشیعتهم فی کثیر من الامور الراجعة الیهم . و لذا جزم "سلار"فی "المراسم" بتفویضهم (ع) لهم فی ذلک"
شگفت آور است که پس از این همه دلائل عقلی و نقلی روشن ، برخی از مردم نه فقهاء – در این باره وسوسه و تشکیک کرده ، گویا از فقاهت بویی نبرده و از فهم رموزسخنان معصومین بهره ای ندارد . زیرا عبارت وارده در روایات ، به خوبی می رساند که نیابت فقها از امامان در عصر غیبت در تمامی شئوونی است که به مقام امامت مرتبط می باشد و همان مسئوولیتی که خداوند بر عهده ولیّ معصوم گذاره که بایستی در نظم امور جامعه بکوشد ، بعینه بر عهدۀ ولی فقیه نهاده شده است . ولذا مرحوم "سلار"تصریح می کند که این امر به فقیهان تفویض گردیده است.
( جواهر الکلام ج21 ص393-397)

148906521412496409_870368613061713_6492360247114770287_o.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.