شرح دعای سی ونهم صحیفه سجادیه توسط پورشفیع

در حدیث آمده است تمام گناهان انسان با توبه بخشیده می شود غیراز حق الناس. حق دیگران جز با ادای حق و رضایت بخشوده نمی شود.حق الناس حقوقی است که انسان در رابطه با دیگران باید رعایت کند.
حق الله ، حقوقی که انسان در رابطه با خداوند باید رعایت کند ، انجام عبادات و شناخت حرام و حلال الهی که وظیفه هر انسان مسلمان است.و باید دانست که امکان دارد خداوند از حق خودش بگذرد ولی از حق الناس نمی گذرد.

شرح دعای سی و نهم صحیفه سجادیه توسط پورشفیع-طلب عفو رحمت الهی

نوع مستند : کتاب
کلید واژه : شناخت حق الله, شناخت حق الناس, اراده خدا

چکیده :
رابطه تقدیر الهی با اراده آزادی انسان چگونه است؟ وچگونه این امر با عدالت الهی سازگار است؟
توضیح: از جمله اشکال‏هایى که در مورد عدل الهى مطرح شده، رابطه تقدیر الهى با آزادى و اراده انسان است. براساس اعتقاد به توحید افعالى، تمام پدیده ‏ها از جمله افعال اختیارى انسان، به اذن، مشیّت و قضاى الهى استناد پیدا مى‏ کند و خالق همه آنها خداست. با توجه به این مطلب، چگونه مى‏توان انسان را در برابر اراده‏ اش آزاد دانست و نقش او را در تعیین سرنوشت خویش پذیرفت؟ اگر او از خود اراده و اختیارى نداشته باشد، نتیجه ‏اش اعتقاد به جبر و سلب مسؤولیت از انسان و در نتیجه، ظلم بودن مجازات گنهکار است و این امر با عدالت الهی ناسازگار است. و اگر گفته شود خداوند دخالتى در اعمال ما ندارد، قلمرو حکومت الهى را محدود ساخته، خود را مستقل پنداشته و راه شرک پیموده ‏ایم.پس نظریه صحیح دراین باره کدام است؟

1561293954_.d_o.pdf

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.