تأدیب نفس برای روزغدیر

تأدیب نفس:
رسول خدا(ص) فرمود: حسِّن خُلقَکَ یخَفِّف الله حسابک (البحار 77/194/11-71/383/120) اخلاقت را نیکو گردان خداوند حساب تو را سبک می کند.
رسول خدا(ص) فرمود: اُمتّی ثلاثة أَثلاث ، فثُلثُ یدخلون الجنةَ بغیر حساب و لا عذاب و ثُلث یحاسبون حسابأً یسیراً ثّمَ یدخلون الجنّة و ثُلث یُمحّصّون و یُکشفون (کنزالعمال 3031-34522)
امت من به سه قسم تقسیم می شوند ؛ یک سوم بدون حساب و عذاب به بهشت می روند . یک سوم اندکی حسابرسی می شوند و سپس وارد بهشت می شوند و یک سوم دیگر گداخته و خالص می شوند.
اگر نفس انسان به آداب الهی مؤدّب نشود صاحب آن هیچگاه به عالم معنا راه پیدا نخواهد کرد. امام علی(ع)فرمود: هر که خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد باید پیش از تعلیم دیگران به تعلیم خود بپردازد و پیش از آنکه به زبانش تربیت کند، تربیت را با رفتار خود نشان دهد و کسی که آموزگار و مربّی خود باشد بیشتر سزاوار بزرگداشت است تا کسی که آموزگار و مربی دیگران باشد.(نهج البلاغه حکمت 73) در تعالیم انسان ساز اسلام رسیدگی به حساب نفس از وظایف تمام مسلمانان است . اولیای گرامی اسلام ضمن روایات متعددی به پیروان خود اکیداَ توصیه نموده اند که به حساب های خود برسید ، از عیوب و نقایصی که دارید آگاه شوید و خویشتن را اصلاح نمایید، پیش از آن که مرگتان فرا رسد و فرصت خودسازی از دستتان برود و سرانجام مأمورین باری تعالی در محکمۀ عدل الهی به حسابتان رسیدگی نمایند.کسانی که طالب سعادت ابدی هستند و می خواهند انسان زیست کنند باید در هر شبانه روز دوبار به حساب نفس خود برسند . بکارهای ناروایی که مرتکب شده اند توجه کنند و با دقت سود و زیان آن را بسنجند و اولیای دین انجام این وظیفه مقدّس وانسان ساز را أکیدأً به مسلمانان توصیه نموده اند.

1566130942_-_-_-_-_-_-7.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.