از تبلیغ بدانید!

از تبلیغ بدانید:
خانمی مبلغ با تفسیر به رای خود در جلسه شعر و شاعری را بد.ون تحقیق رد کرده بود ، حال من طلبه پاسخ او را دادم با سند.

بنام خدا
قرآن کریم با شعر و شاعران مبارزه کرده و هردو را کوبیده ،امّا کدام شعر و کدام شاعر؟
اینک به سراغ فرهنگ لغات "قاموس قرآن " می رویم و بعد سراغ" المیزان "علامه طباطبایی، تا از نظر لغت و تفسیر و شرح این عبارت قرانی ،معنا گردد.
دانستینهای ضروری در مورد شعر در ایات قرآن:
1-شعر در قرآن گاهی در معنای شعائر اسلامی است (بقره158)"أنّ الصفا و المروة من شعائر الله..)محلهای معلوم و نشاندار که محل عبادت است.
2- به حضرت رسول(ص) شاعر می گفتند . مراد از این لفظ خیال پردازی ایشان بود . مشرکان برای اینکه کسی متوجه حق گویی حضرت نشود ،.شایع کردند که ایشان شاعر هستند مردم آنزمان می گفتند: هر چه پیامبر می گوید واقعیت ندارد و برگرفته از ذهن . ذوق . و خیال ایشان است.(انبیاء/5)بل قالوا اضعاف احلام بل افتراه بل هو شاعر......
3- "و ما علمناه الشعر و ما ینبغی له إن هو الاّ ذکرٌ و قرآنٌ مبینُ" (یس 69)ما به او شعر نیاموخته ایم بلکه کلام او تذکر و قرآن مبین است (پیغمبر شعر گوئی نمی کند یعنی از روی خیالات صحبت نمی کند و ما به انبیاء شعر نیاموخته ایمیعنی آنچه پیامبر می گوید شعر نیست – حق است)
4-"والشعراء یتبعهم الغاوون-(شعراء-224-227)یعنی گمراهان از شعراء پیروی می کنند منظور این است که:( آنچه شریعت شما قرار داده اینکه پیروی از امام حق در مسیر رضایت خدا- )و پیامبرخدا(ص) مانند شاعران که در هر وادی گام بر می دارند و یا با توسن خیال شعر می گویند ، نیست.(بدانید پیام قران و روایات ائمه حق است و شعر نیست )
5-حمله قرآن به شعر و شاعری جاهلیت است شعری که در خدمت هوسهای شخصی است و قابل پیاده شدن در عمل نیست.مثل تابلوهای خیالی که نفعی بحال جامعه ندارد فقط اشخاص ملیونر آنها را به قیمت گزاف می خرند.اینگونه اشعار که مطابق واقع نباشد و حق را پیاده نکند مضّر و غیر مسؤل و محصول خیالبافی است که مورد حمله قران قرار می گیرد.
6-بعد ها از همین اشعار باطل خلفا آنرا زنده کردند و به شاعران مطرب کیسه زر دادند.وگرنه شعر مفید و مبیّن حقیقت مورد نظر قرآن و اولیاء دین است.
ادامه از قاموس: اصولا سخنانیکه از روی وهم و خیال باشد خواه بصورت نظم و یا نثر در اسلام مذموم است ولی بیان حقایق در هر قالب که باشد ممدوح و مورد نظر است.
7-الف:در دُرّ المنثور است که وقتی آیه (والشعراء )نازل شد "عبدالله بن و کعب بن مالک و حسان بن ثابت" با چشمان گریان به خدمت رسول خدا(ص) شد و عرضه داشتند: یا رسول الله ! خدای تعالی که این آیه را فرو فرستاده می داند که ما از شعرائیم ، آیا ما نیز هلاک شدیم؟
دنبال این سؤال این جمله دنبال همین آیه نازل شد " الاّ الذّین آمنوا و عملوالصالحات.." رسول خدا(ص) فرمود:این آیه را بخوانید تا جواب برایتان مشخص شود . پس ایشان آیه را کامل خواند و آنها فهمیدند که کارشان هلاک کننده نیست(المیزان – درذیل همین ایه)
ب: مرحوم طبرسی از رسولخدا(ص) به حسان بن ثابت (شاعر مخصوص خود) فرمود: (هجهم) و یا فرمود: "هاجهم و روح القدس معک" که معنایش این است که کفار را هجو کن که روح القدس با تو اشت و تو را مدد می کند . این روایت در بخاری و مسلم از صحاح سته اهل سنت است .
8- این آیه سوره شعراء دارای دوتهمت از سوی مشرکان است: 1- پیامبر شاعر است و خودش از خیالات خویش ایه می گوید. 2- او شیطانی دارد که قرآن را به وحی می کند.
توضیح این گفتار از المیزان:الف: این دو تهمت قبل از هجرت در مکه تکرار می شد و بدین طریق مردم را از دعوت حقّه رم می دادند.
ب: در این آیه شعراء با ایمان و شعراء بی ایمان مطرح است.
ج: الغاوون ،اسم فاعل است یعنی کسی که راه باطل را می رود واز راه حق منحرف باشد."غوایت" از مختصات صناعات شعر است که اساسش بر تخیل و تصویر غیر حق واقع است.
سخنی از رهبر عظیم الشان در باره شعر : حالا این کلمات فرنگی هم این‌قدر رایج شده که بدون آن کأنّه آدم نمیفهمد؛ رشته‌ی هجو. پیغمبر به حسّان‌بن‌ثابت گفت که هجوشان کن اینها را؛ او ‌هم بنا کرد هجو کردن. [شما هم] هجو کنید؛ خب رقص شمشیر میکند! این جاهلیّت مدرن با جاهلیّت قبیله‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند! از این بهتر، منظره از این زیباتر! این را در شعر هجو کنید. هزار شعر درباره‌ی این میشود گفت .
شعر را هرچه میتوانید دقّت کنید، هم برای مضمون‌یابی‌اش، هم برای پیراستن الفاظش، هم برای کشاندن بیشتر به سمت مفاهیم مورد نیاز امروز؛ این مفاهیم را پیدا کنید.
لکن امروز در سطح عمومی کشور، غلبه با شعری است که باب انقلاب است؛ حالا یا مفاهیم مذهبی است یا مفاهیم انقلابی است یا مفاهیم مربوط به دفاع مقدّس و مسائل این‌جوری است؛ انواع و اقسام شعرها. امروز این ثروت خوشبختانه در این جهت دارد به کار می‌افتد.
من الله التوفیق

1510664184photo_2017-11-12_16-37-07.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.