آیا اهل بیت سید الشهداء به کربلا بازگشتند در اربیعن اول؟

ورود امام سجاد(ع) و حضرت رینب (س)به کربلا:
عدم بازگشت اهل بیت به کربلا در اربعین اول:
سید بن طاووس بازگشت اهل بیت سید الشهدا(ع) را در اربعین اول مستبعد می داند ولی منکر اصل بازگشت آنها به کربلا نیست.متن عبارت او این است:
در مصباح المتهجد(شیخ طوسی)دیدم که خانواده امام حسین(ع) در روز بیستم صفر به همراه مولایمان امام سجاد(ع) وارد مدینه شدند (ص 787). در غیر این کتاب آمده که انان در بازگشت از شام روز بیستم صفر به کربلا رسیدند و این هر دو قول بعید است. زیرا عبیدالله بن زیاد که لعنت خدا بر او باشد به یزید نامه نوشت و حادثه کربلا را برایش گزارش داد و از وی اجازه خواست که خاندان امام حسین (ع) را بفرستد. و تا جواب یزید نرسید اقدامی صورت نداد و این کار بیست روز یا بیشتر وقت نیاز دارد. و نیز روایت شده که وقتی کاروان اسیران را به شام بردند ، آنها در دمشق به مدّت یک ماه در جایی ماندند که از گرما و سرما در امان نبودند و صورت قضیّه مقتضی است که اهل بیت تا رسیدن به عراق یا مدینه بیش از چهل روز از زمان شهادت تأخیر داشته اند پس عبورشان از کربلا در بازگشت از شام شدنی است ولی در بیستم صفر نمی تواند رسیده باشد.
آنچه ایشان بعید می داند رسیدن اهل بیت (ع) در اربعین سال 61 هجری (اربعین اول) به کربلاست.نه مطلق عبور آنها از آنجا.
برخی با عنایت به قرائنی که حاکی از عدم امکان بازگشت اهل بیت سید الشهدا به کربلاست بر این بتورند که ورود آنان و نیز جابر بن عبدالله انصاری به کربلا در اربعین دوم (سال 62) اتفاق افتاد .
در منابع از قبیل آثار ابوریحان بیرونی (م 440ق) تصریح شده که اهل بیت در اربعین به کربلا باز گشتند. (اثار الباقیه ص422)این نظریه تا قرن هفتم هجری از هیچ یک از منابع تایید نشده است. اما بازگشت اهل بیت به کربلا در غیر اربعین در منابعی امالی شیخ صدوق- الملهوف و مثیر الاحزان (دانشنامه امام حسین ع) آمده است.
شهید مطهری این سخن را تایید می کند: راه شام به مدینه راه جداگانه ای است و بعید است که یزید اجازه داده باشد که سفر را طولانی کنند و مجددا خانواده امام را به کربلا بیاورند ولی اصل بازگشت به کربلا را نمی توان انکار کرد.شهید مطهری برای باور است که اصولا اهل بیت به کربلا باز نگشتند.محدث نوری در کتاب لؤ لؤ و مرجان بر بازنگشتن اهل بیت به کربلا نظریه دارد.
از بررسی نقشه ها فراهم امده از گذرگاههای قدیمی نشان می دهد که راه شام به عراق از طریق بادیه با راه شام به مدینه حدود 147 کیلومتر مسیر مشترک دارد.(دانشنامه امام حسین ترجمه محمدی ری شهری با همکاری دو استاد دیگر)

15094505700.333845001307176271_parsnaz_ir.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.