منجی
منجی
منجی
کردارهای ناپسند مطابق متن موجود در دعای هشتم صحیفه سجادیه (40 نوع رفتار"درد وعلاج" - انشالله برای طلاب عزیز به نمایش در می اورم تا تزکیه نفس که نخستین هدف پسندیده برای طلاب است حاصل گردد. ممنون از حمایت شما عزیزان گرامی و اهل عمل :
1—هیجان الحرص
پناه بخدا از
حرص شدید
حرص شدید در طریق قوای شهوانی قرار دارد آنجائیکه حد اعتدال در خوردن، آمیزش ، بهره گیری از اموال و اولاد رعایت نگردد. مطلق پیروی از قوۀ شهویه در همۀ خواهشها اعم از شهوت شکم ، شهوت جنسی و شهوت مال دوستی و دیگر امیال طولانی که گاهی طغیان شهوتها در مرحله شَره نشان داده می شود که از بزرگترین هلاک کننده های بنی آدم است.
راه علاج شُره از رذائل اخلاقی:
روایت است روزی فاطمه(س)با مقداری نان به خدمت پیامبر(ص)آمده و آنرا تقدیم حضرت نمود حضرت فرمود: چیست ؟
گفت:قرص نانی برای حسنین (ع) پخته بودم که مقداری از آن را برای شما آوردم . حضرت فرمود: از سه روز پیش این اولینّ غذائی است که پدرت تناول کرده است.
فوائد گرسنگی:
گرسنگی قلب را نورانی و برایش صفا و رقت ارزانی می دارد ، ذهن را تیز و آدمی را چنان می کند که از طاعتها لذت برده و از ذکر و عبادت به ابتهاج و سرور و انبساط دست می رسد پیامبر(ص) می فرماید: کم خوری عبادت است.
امام باقر(ع) می فرماید: اذا شبع البطن طغی ! شکم زمانیکه سیر شود طغیان می کند.
پیامبر(ص) فرمود: ثلاث اخافهنّ علی امتّی من بعدی : الضلالة بعد المعرفة ، و مضلات الفتن و شهوة البطن و الفرج.برای بعد از خودم از سه چیز نسبت به امتم می ترسم ، گمراهی پس از معرفت، فتنه های گمراه کننده ، شهوت شکم و فرج (امالی طوسی/64- امالی مفید 111)
رسول خدا (ص)فرمود: بپرهیزید از فتنه دنیا و فتنه زنها ، همانا نخستین فتنه بنی اسرائیل از ناحیۀ زنها بود ، روایت شده است: شیطان به موسی(ع) گفت: با زن بیگانه خلوت مکن که مردی با زن نامحرم خلوت نمی کند مگر که من خود سومین آنها هستم تا او را دچار فتنه کنم.(همان)
دلیل عقلی و نقلی:
با دلیل عقلی و نقلی می توان گفت که زیاده روی در شهوت جنسی و آمیزش زیاد مذمت شده است که شیطان می گوید:اگر شهوت جنسی نبود زنها هرگز به مردها سلطه نمی یافتند .
راه علاج:
راه علاج و رسیدن به اعتدال اینکه قوۀ شهویه را با جوع و گرسنگی ضعیف کرده و از هر چیزی که سبب هیجاء و شعله وری آن می شود خودداری و احتراز کند از جمله تخیل در خصوص زنها و نظر کردن و سخن گفتن و خلوت نمودن با آنها دوری کند." قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم" (نور30)ای پیامبر به مردان مومن بگو : چشم چرانی نکنند! چشم خود را بر روی نامحرم ببندند.
از یحیی پسر زکریا(ع) سوال کردند: آغاز زنا چیست؟
گفت: نگاه و آرزو.
آنچه در شرع مذموم است ، تفریط و سستی است که دور شدن از نکاح را حاصل می گرداند و به نابودی غریزه و معطل گذاشتن زن و قطع نسل منتهی می شودغ و آن خمودی است که بدون شک در شرع مذموم است.
بحث بر روی شَره و خمود را به اینجا پایان می دهیم که ضد این دو جنس ، عفت است و پاکداری و تسلیم بودن به سیره رفتار اهل بیت (ع)تا مکتب اسلام بدون خدشه باقی بماند و جاهلیّت اولی هلاکت ابدی را برای بشر ترسیم نکند. انسان مطیع اهل بیت باید به زینت اسلام آراسته گردد و افراط و تفریط را رها کند و حد اعتدال را در تمام امور رعایت کند.
نکات آموزنده از امام علی(ع) در مورد حرص:
از کتاب غررالحکم نکات آموزنده ای را از مولای متقیان علی بن ابیطالب (ع)در مورد حرص در انسان دریافت کنیم:
کسی که حرص و آزش زیاد شد بدبختی و شقاوتش زیاد گردد(1625/86)
آز و حرص (شَره) سر آغاز طمع است.
حرص یقین را در انسان تباه می کند(11601/62)
از آز و حرص بپرهیز که اساس و ریشه هر فرومایگی است.(1580/41)
آزو حرص از زشتیهای اخلاقی است.(1564/25)
الرزق مقسوم، الحریص محروم(1540/1)روزی مردمان قسمت شده است و حریص محروم(بی بهره ) است و تلاشش بی فایده است.
ضد حرص قناعت است.
راه علاج حرص:
کسب قناعت راه علاج حرص است. و آن اعتدال در امر معیشت است به این صورت که تا آن مقدار که میسور است ، درهای حرص را به روی خود بسته و به مقدار ضرورت بسنده نماید ، چرا که کسی که مخارج او زیاد باشد قناعت برایش ممکن نمی شود. رسول گرامی(ص) می فرماید: میانه روی کننده محتاج نمی شود.
ایشان فرمودند: سه چیز نجات بخش است ، ترس از خداوند در نهان و آشکار – میانه روی در مالداری- فقر و عدل هم در حال رضا و هم در حال غضب. (ثلاث منجیات: خشیة الله فی السر و العلانیة والقصد فی الغناء و الفقر و العدل فی الرضا و الغضب. )
ابوذر از قول رسول خداوند(ص) فرمود: حبیب من رسولخدا(ص) توصیه ام نمود ، در امر دنیا به پایین تر از خود نگاه کنم نه به بالا دستم.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط فاطمه پور شفیع در 1396/09/17 ساعت 02:50:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |