ادامه بخش چهاردهم از شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه:

ادامه بخش چهاردهم از شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه:

تکمیل توبه با روزه و غسل و نماز:
الف: امام صادق (ع) فرمود: توبه نصوح که خداوند به آن امر فرموده ؛ روزه گرفتن روز چهارشنبه –پنجشنبه- و جمعه(عن ابی عبدالله (ع) فی قول الله عزّوجّل توبوا الله توبة نصوحأ- قال (ع) هو صوم الاربعاء و الخمیس و الجمعه(جهاد و سائل باب 86)

ب: غسل توبه- چنانچه در سرگرمی به آلات موسیقی ذکر شد – امام رضا(ع) به کسیکه می خواست از گناه استماع غناء توبه کند. فرمود: بر خیز و غسل کن.فقال الرضا(ع) قم فاغتسل وصل ما بلک قانک کنت مقیما علی امر عظیم ما کان اسوء حالک (کافی- کتاب الاشربة باب الغناء)
مسعدة بن زیاد گفت در مجلس حضرت صادق (ع) بودم که مردی به ان حضرت گفت: وقتی که در منزل به مستراح می روم کنیزان همسایه ام مشغول خوانندگی و نوازندگی هستند و گاهی من بیشتر توقف می کنم که آواز آنها را بیشتر بشنوم.
حضرت فرمود: استماع لهو را ترک کن.
آن مرد گفت: ای مولای من، ! من که به مجلس آنها نرفتم فقط صدای آوازی را می شنوم ، حضرت فرمود: آیا نخوانده ای آیه قرآن را ، بدرستی که گوش و چشم و دل در قیامت از آنچه شنیده و دیده و اعتقاد پیدا کرده ، پرسیده می شود؟ (إنّ السمع و البصر والفوائد کل اولئک کان عنه مسئولا) –"اعراف/38"
آن مرد گفت: این آیه را در نظر نداشتم و از عمل خود پشیمانم و دیگر چنین عملی نخواهم کرد و از گذشته خود توبه می کنم و از خدای خود آمرزش می طلبم.
حضرت فرمود:
برخیز و غسل توبه کن و هر چه بخواهی نماز بخوان زیرا مداومت بر گناه بزرگی می کردی – که چه بسیار حالت بد بود اگر با اینحال می مردی خدای را سپاسگزار باش که پیش از مرگ آگاه شدی و از او بخواه که هر که به آن خشنود نیست توفیق توبه دهد زیرا هر چه خدا به آن راضی نیست جز بد نمی باشد و کار زشت را به اهلش واگذار زیرا هر چیزی اهلی دارد.

15131670762149.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.