موارد حق الناس

موارد حق الناس:
1-حق الناس در امور مالی:
کم فروشی- رشوه خواری – ربا – غش در معامله – کلاهبرداری – خیانت در امانت - حق الناس ببار می آورد.
پیامبر(ص) فرمود: از رشوه گرفتن بپرهیزید زیرا کفر خالص است و رشوه دهنده بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.(بحار ج 101 ص275(ط بیروت)
غش(جنس مرغوب و نامرغوب را با هم مخلوط کردن و بجای مرغوب فروختن) و کلاهبرداری و هر گونه خیانت و تقلب در امر معاملات پشتوانه اقتصادی را متزلزل می کند.
خیانت زندگی را پریشان و آشفته می کند و برکتها را می برد و خشم خدا را غالب می کند.
امانت داری (در نعمتهای معنوی و مادی)؛ امام باقر (ع)فرمود: کسی که فرد غیر امین را امین بشمارد و امانت را به او بسپارد، مال خود را ضایع کرده و حجتی در برابر پروردگار ندارد.(وسایل الشیعه ج19 ص 88)
رباخواری؛امام باقر(ع) فرمود: خبیث ترین شغلها ربا خواری است (کافی ج9ص756) ربا یکی از اعمال غیر شرعی از مصادیق روشن حق الناس است.
2-آبروی مسلمان
آبروی مسلمان ؛ در حفظ و احترام به شخصیت مسلمانان است. بعد از ایمان چیزی گران تر از آبروی فرد مسلمان نیست.انسان حرمت دارد پس شخصیت او باید حفظ شود.
اهانت و کینه توزی ، غیبت ، تهمت ، باعث می شود که آبروی اشخاص در جامعه برود (توجه به فضای مجازی) بعضی چیزها گران بدست می آید ولی بسیار ارزان از دست می رود.
پیامبر(ص) فرمود: هرکس مؤمنی را آزار دهد مرا آذیت کرده است. (نهج الفصاحه ص773)
3- فاش ساختن راز
راز داری مهمترین صفت یک فرد مؤمن است.
امام علی(ع) فرمود: سینه آدم خردمند ، صندوقچه اسرار اوست.(نهج البلاغه صبحی صالح ص470)
عبد الله بن سنان می گوید؛ به امام صادق(ع) عرض کردم "عورةُ المؤمن علی المؤمن حرام" – عورت مؤمن بر مؤمن حرام است! حضرت فرمود: آری ، گفتم آیا مقصود عورت بدنی است ، فرمود: خیر ، بلکه منظور فاش ساختن راز اوست.(کافی ج 2 ص359)
4- بدگمانی
سوءظن به دیگران ریشه بسیاری از گناهان است که آثاری همچون تجسس و تهمت وو... در پی دارد و کسی که به دیگران بدبین است ، خواسته یا ناخواسته موجب آزار و اذیت و ضایع شدن حقوق آنان می گردد که این یک حق الناس است. یا ایّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجتَنِبُوا کَثیرا مِن الظَّنِّ إنَّ بَعضَ الظَّنِّ إثْمٌ و َلاتَجَسَّسُوا وَ لایَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً (حجرات 12)
5-نگاه غضب آلود
اگر کسی بنده مؤمن خدا را بترساند ،هرچند با یک نگاه غضب آلود و خوفناک باشد ، یا او را کتک بزند ، گرفتار غضب الهی خواهد شد . اذیت رساندن به دیگران به هر روشی امری نا پسند و مذموم و گناهی بس بزرگ است.

1532783711index.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.