فلسفه زیارت

فلسفه زیارت: حضور عارفانه عاشق در دیار معشوق-اعلام وفاداری صادقانه – سفری مشتاقانه از سرای دل که سرانجامش به دل می نشیند- زیارت فطری است پس نیاز به رنگ ونژاد و ملیّت ندارد –زیارت زیبا دوستی انسان و عشق و ارادت فطری او به کمال است. امور فطری در زیارت علم حصولی نیست و نیاز به تعلیم و تربیت ندارد – تبلیغات منفی امور فطری را نمی تواند ریشه کن کند. پس امور فطری را در مسیر صحیح قرار دهید تا به شیوه پسندیده از آن استفاده شود.
معنای زیارت: زیارت از ریشه زٌور است به معنای میل و عدول از چیزی است . دروغ را زُور می گویند که مایل و منحرف از راه حق می گردد. زائر را از آن جهت زائر می گویند که وقتی به زیارت ائمه می رود از غیر الله و عترت عدول می کند و رو برمی گرداند. پیامبر(ص) کسی که من یا یکی از فرزندانم را زیارت کند ، روز قیامت به زیارت و دیدار او خواهم رفت و از هراسها ووحشتهای آن روز نجاتش خواهم داد.
زیارت مأثور و غیر مأثور:زیارت مأثور از زبان خود ائمه (ع) است که زائر ابراز احساسات و تعین موضع می کند(تولی و تبری) از زبان ایشان– خواندن زیارت کلاس درس و مدرسه تعلیم و تربیت است. زیارت مأثور دو گونه است : عام و خاص-1- زیارت نامه خاص آن است که امامی خاص با آن زیارت می شود مانند " السلام علیک یا.......... 2-زیارت نامه عام ، محتوایی کلّی وعام دارد مانند: زیارت امین الله - زیارت جامعه کبیره-زیارت مخصوص ماه رجب و زیارت جامغه صغیره...
زیارت غیر مأثور ازسوی افرادی چون عالمان دین برای گفتگو با زیارت شونده بیان شده است.
امام چه شخصیتی است: اهل بیت نبوت و امامت(ع) اولا هر کمال ممکن را واجدند. ثانیا هر چه دارا هستند مصون از عیب و نقص است. ثالثاهر چه را در مرحله حدوث واجد بودند در مرحله بقا نیز دارا می باشند.امام جامع کلام تکوین و تدوین واجد کتاب حقیقت و شریعت و شامل نشئه حقیقی و اعتباری است.و برای هدایت مردم و استقامت در راه حق، غریبانه به شهادت رسیده است.مثلا امام کاظم(ع) کمترین پاداش زیارت قبر امام حسین(ع) را آمرزش گناهان معرفی کرده است به شرط آنکه عارف به حق امام و احترام به ولایت وی باشد.پس زائر زمانی عارف به حق امام است به ولایت و حرمت وی آگاهی دارد و به او اقتداء می کند که او را معصوم ، افضل و اعلم از دیگران و جانشین حضرت رسول(ص) و منصوب از جانب خدا بداند.و اوامر و دستور های اورا اوامر الهی بداند و تبعیت از او را در تمام امور زندگی واجب بداند و با اقتدا به سیره و سنت او خط سیر زندگی خود را ترسیم نماید.
نهج البلاغه خطبه 34 بند 9-10که حق امام بر مردم و حق مردم بر امام است. پیامبر(ص) : هرکس 5 چیز را برای من ضمانت کند (ملتزم به عمل باشد) من بهشت را برای او ضمانت می کنم .1- نصیحت خداوند و رسول او و نصیحت کتاب او و نصیحت دین خدا و نصیحت جامعه اسلامی.
یکی از بارز ترین و برجسته ترین مشخصه های ایمان تولی و تبری است در نباتات و حیوانات به صورت جذب و دفع(دوستی و دشمنی – حمله) و در انسانها بصورت حب و بغض یا نفرت و ارادت جلوه می کند.
لزوم همراهی تولی و تبری با یکدیگر.
حقیقت ایمان از امام باقر(ع) : با دوستی دوستان خدا دشمنی با دشمنان خدا همراهی با صادقان.کسی که محبت علی را در دل داشته باشد لیکن از دشمن او تبری نجوید امام باقر (ع) می گوید: چنین کسی پریشان حال و آشفته خاطر است و دشمن محسوب می شود – پشت سر او نماز نگذار- کرامت و ارزشی ندارد – مگر اینکه از او بترسی و تقیه کنی.(وسائل ج8 ص309)
تبری قبل از تولی است در زیارت عاشورا نخست تبری و لعن صورت می پذیرد و دوم تولی – تبری از دشمنان ولایت به منظور غباررویی و گرد گیری از چهره شفاف ولایت است.

1532176798re2128-2.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.