بخشی از شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه توسط فاطمه پورشفیع- بخش 32

بخشی از شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه توسط فاطمه پورشفیع- بخش 32


32-یَتَضَّمُنا السّلطان
پناه بخدا از
سلطانی که در بارۀ ما ستم کند
سیاست عرصه آفت خیز است و در اینجا ضرورت ایجاب می کند به سراغ نهج البلاغه برویم: امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید:
سیره سیاسی با اصول ایجابی و اصول سلبی تعریف می شود؛
امام در اصول ایجابی خطوط کلّی سیاست را ترسیم می کند:
1-حفظ حدود الهی و قانون گرایی در خطبه 224نهج البلاغه؛ " وَ اللَّهِ لَأَنْ أَبِیتَ عَلَى حَسَکِ السَّعْدَانِ مُسَهَّداً أَوْ أُجَرَّ فِی الْأَغْلَالِ مُصَفَّداً أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ظَالِماً لِبَعْضِ الْعِبَادِ وَ غَاصِباً لِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْحُطَامِ بخدا سوگند اگر تمام شب را روی خارهای سخت ، بیدار به سربرم یا مرا به غل و زنجیر بکشند این نزد من محبوتر است از آنکه خدا و رسولش را روز قیامت در حالی ملاقات کنم که به یکی از بندگان ستم کرده یا چیزی از مال دنیا را غصب نموده باشم.
2-پایبندی به کیفیت استخدام وسیله که امام علی(ع) در سیاست خویش جز به حقّ عمل نمی کرد و هدف برای او به هیچ وجه وسیله را توجیه نمی کرد و هرگز در سیاست به دروغ ، خیانت ، پیمان شکنی دست نیازید.
سیاست امام علی(ع) براساس:
3-صراحت و صداقت بود.
4-در عرصه سیاست زمان شناس بود و از حوادث و اتّفاقات شگفت زده نمی شد."أعرف النّاس بالزمان مَن لم یتّعجب من احداثه(غررالحکم ودرالکلام ج2ص449)
5-امام آینده نگر ی و عاقبت اندیشی داشت ."ایّها الناس لا خیر فی دنیا لا تدبیر فیها"ای مردم در دنیایی که در آن تدبیر نباشد خیری نیست. (البرقی – المحاسن ص 5)
6- امام در سیاست خود که سیاست علوی بود اعتدال و میانه روی را در نظر می گرفت و پرهیز از افراط و تفریط و انحراف به راست و چپ را گمراهی می دانست "الْیَمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَى هِیَ الْجَادَّةُ عَلَیْهَا بَاقِی الْکِتَابِ وَ آثَارُ النُّبُوَّةِ وَ مِنْهَا مَنْفَذُ السُّنَّةِ" (خطبه 16)راست و چپ گمراهی است راه مستقیم و میانه جاده وسیع حقّ است.
7- عدالت خواهی و عدالت ورزی شیوۀ دیگر امام علی(ع) است" العدلُ سائسُ عامٌ" عدالت تدبیر کننده ای است به سود همگان(نهج البلاغه حکمت437)
8- مشورت و رایزنی " لا یستغنی العاقل عن المشاورة " هیچ خردمندی از مشورت بی نیاز نیست(غررالحکم و دراالکلم ج2 ص354)
امام در اصول سلبی سیاستمداران را پرهیز می دهد:
1-قدرت طلبی- امام می فرماید؛ اگر در تو قدرت و نخوتی پدید آمد به قدرت خداوند بنگر تا عقل و خرد از دست رفته به تو باز گردد.
2- استبداد و خودکامگی "من استبّدَ برَایه هلک " هر که استبداد ورزد هلاک شود.(حکمت161)
3-خشونت ورزی، " من خشُنَت عریکتُهُ أفقرت حاشیتُهُ" هر که درشتخو باشد و خشونت ورزد مردم از گرداگرد او بگریزند.(غررالحکم و درالکلم ح5ص325)
4- انحصار طلبی و تنگ نظری که سیاستمدار جز خود را نبیند.بخدا سوگند ،پس از من بنی امیه زمامدارانی بسیار و بد خواهند بود که مانند شتری خشن که با دهان گاز می گیرد و با دست به زمین می کوبد و با پا لگد می زند. "وایم الله لَتجدنَّ بنی امیه لکم ارباب سوء بعدی، کالنّاب الضَّرُوس تعذِمُ بفیها و تحبطُ بیدها و تزینُ بِرجلها" (خطبه 93)
5- دنیا زدگی در امور مادی و معنوی است که آدمی را به انحطاط می کشاند – دنیازدگی منشأ تباهی و ستم و بیدادگری است(حکمت385)
6-دروغ گویی و فریبکاری از اصول سلبی که سیاستمداران نباید به دروغ و فریب و خیانت متوسل شوند.(خطبه16)
7-تزویر و ریاکاری که پایه های سیاست را سست می کند (خطبه122)
8- سازش کاری، سازش کاری سیاسی- پا گذاشتن بر اصول اخلاقی و تعدی یه موازین انسانی و نادیده گرفتن معیارهای عقلانی و پشت کردن به ارزشهای دینی برای رسیدن به آرزوهای نفسانی و مطامع حیوانی و منافع آنی است(حکمت110)(ر.ک. تفسیر موضوعی نهج البلاغه –دکتر دلشاد)

15142002152149.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.