بخشی از شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه توسط فاطمه پورشفیع- پناه بر خدا از کوچک شمردن گناه-29

بخشی از شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه توسط فاطمه پورشفیع- پناه بر خدا از کوچک شمردن گناه


29-احتقار الصغیرة
پناه بخدا از
کوچک شمردن گناه

امام صادق(ع) فرمودند:"لاصغیرةٌ مع الاصرار، ولا کبیرةٌ مع الاستغفار". با وجود اصرار ، صغیره ای وجود ندارد و نه کبیره ای با وجود استغفار-
اصرار چیست؟
"ولم یُصّروا علی ما فعلوا و هم یعلمون"(آل عمران 135)
به آنچه کرده اند اصرار نمی ورزند ، در حالی که می دانند.
امام صادق(ع) فرمود: "الاصرار أن یذنب الذنب فلا یستغفره و لایُحدث نفسه بتوبة فذلک الاصرار". اصرار این است که گناه کرده ، طلب بخشش نکند و نفسش را در مسیر توبه قرار ندهد ، پس این است اصرار. در حدیث معصومین(ع) آمده است : مؤمن گناهش را مانند کوهی می بیند که بالای سرش است و هر لحظه در ترس است که بر سرش بریزد و منافق گناهش را مانند مگسی می بیند که بر بینی اش می نشیند و او آن را می پراند(جامع السعادات – ملا مهدی نراقی)
گناه کوچک با یک یا دو بار ارتکاب در قلب اثر نمی گذارد ولی با تکرار ، اثرات ضعیفش متراکم شده ، قوی شده، به تدریج در قلب اثر گذار است؛چنانکه قطرات آب که پشت سرهم به سنگی اصابت کنند، سوراخش می کنند ولی همین مقدار آب ، اگر یک بار به آن بریزد اثر نمی کند؛ از آن رو رسول خدا(ص) فرمود: "خیر الاعمال ادومها و إن قلّ"- بهترین عملها پر دوام ترین آنهاست هر چند اندک .- طاعتی دوام داشته باشد ، نافع است هر چند کم باشد- سیئه ای که دوام داشته باشد زیان دارد ، هر چند کم باشد-
" الرجل یذنب الذنب ، فیقول: طوبی لی لم یکن غیر ذلک: >هرگز این رانگویید> مرد گناه کرده و بگوید: چه خوب ! گناهی غیر از این نداشتم.(همان)

15140269182149.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.