بخش پانزدهم دعای هشتم صحیفه سجادیه :به علت طولانی بودن ،این بخش به چند قسمت تقسیم می شود

بخش پانزدهم دعای هشتم صحیفه سجادیه :به علت طولانی بودن ،این بخش به چند قسمت تقسیم می شود:

بخش پانزدهم ازشرح دعای هشتم صحیفه سجادیه توسط فاطمه پورشفیع

15- استصغار المعصیة-
پناه بخدا از
خرد شمردن معصیّت
معصیّت نیز به معنی عصیان است" أَ لَمْ تَرَ إِلی الَّذِینَ نهُوا عَنِ النَّجْوَی ثمَّ یَعُودُونَ لِمَا نهُوا عَنْهُ وَ یَتَنَجَوْنَ بِالاثْمِ وَ الْعُدْوَنِ وَ مَعْصِیَتِ الرَّسولِ" آیا ندیدی کسانی را که از نجوی نهی شدند سپس به کاری که از آن نهی شدند باز می گردند و برای انجام گناه و تعدی و نافرمانی رسول خدا به نجوی می پردازند.
جمعی از یهود و منافقان در میان خودشان جدا از مؤمنان نجوی می کردند و سخنان در گوشی می گفتند و گاه با چشم خود اشاره های ناراحت کننده ای به مؤمنان داشتند، مؤمنان هنگامی که این منظره را دیدند گفتند: ما فکر می کنیم خبر ناراحت کننده از بستگان و عزیزان ما که به جهاد رفته اند به آنها رسیده و از آن سخن می گویند، و همین باعث غم و اندوه مؤمنان می شد، هنگامی که این کار را تکرار کردند مؤمنان شکایت به رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله) نمودند، پیامبر (صلی اللّه علیه و آله) دستور داد که هیچکس در برابر مسلمانان با دیگری نجوی نکند، اما آنها گوش ندادند، باز هم تکرار کردند، آیه فوق نازل شد و آنها را سخت بر این کار تهدید کرد. (مجمع البیان جلد 9 صفحه 249)
"وعصی آدم ربّه فغوی"(ص121)آدم به پروردگارش نافرمانی کرد و از زندگی در بهشت محروم و برکنار شد.
زید شحام گوید: امام صادق(ع) فرمود: از گناهان محقر بپرهیزید که آمرزیده نشوید و عرض کردم : گناهان محقر چیست؟ فرمود: اینستکه مردی گناه کند و بگوید ؛ خوشا حال من اگر غیر از این گناه نداشته باشم. (اصول کافی-ج3-باب ایمان و کفر)
گناه هر چند کوچک باشد ، نافرمانی پروردگار بزرگست و از این نظر نباید آنرا کوچک دانست،حتّی اگر کسی خیال کند مرتکب هیچ گناهی نشده و فی المثل تنها یک نگاه به نامحرم کرده است ،نباید بگوید : خوشا حال من اگر غیر از این گناه نداشته باشم(همان)
امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) در زمین بی گیاهی فرود آمد و به اصحابش فرمود: قدری هیزم بیاورید ، گفتند: یا رسول الله ! در زمین بی گیاه آمده ایم، در اینجا هیزم نیست . حضرت فرمود: هر کس هر چه پیدا کرد بیاورد. سپس آنها کم کم هیزم آوردند و در برابر آن حضرت انباشته کردند، رسولخدا(ص) فرمود:گناهان اینگونه جمع می شود. (اصول کافی-ج3ترجمه- باب ایمان و کفر)
امام صادق(ع) فرمود: از گناهان کوچک بپرهیزید زیرا هر چیزی بازخواست کننده ای دارد ، بدانید باز خواست کننده گناهان ،می نویسد آنچه را مردم پیش فرستاده و آثار آنها را و همه چیز را در امام مبین (لوح محفوظ یا نامه اعمال ) شماره کنیم(سوره یوسف آیه 36)"کلُّ شیء أحصیناهُ فی امام مبین"
2-خرد شمردن معصیّت:
الف: بی حجابی
خبر دادن پیامبر از بی بند و باری زنان آخر زمان:
پیامبر خدا(ص): دو گروه از دوزخیان را من ندیده ام، گروهی که تازیانه هائی مانند دم گاو در دست دارند و مردم را با آن می زنند و گروه دیگر زنانی که پوشش دارند امّا برهنه اند ، کجراهه می روند و دیگران را به کجروی تشویق می کنند ، سرهایشان همچون کوهان شتر خراسانی فرو هشته است ، اینان به بهشت نمی روند و بوی بهشت را که از فاصله چندان به مشام می رسد، استشمام نمی کنند.(تنبیه الخواطر 2/78)
ب:ارزشهای زن در اسلام:
در اسلام بیعت زن، مالکیّت زن، حضور زن در عرصهای اساسی،سیاسی، و اجتماعی تثبیت شده است. "..اذا جائک المؤمنات یبایعنک علی آن لا یُشرکن بالله..(سوره ممتحنه/12)- زنان با پیغمبر بیعت می کردند .پیغمبر اسلام نفرمودند فقط مردها بیایند و بیعت کنند. پیامبر اسلام(ص) نفرمود که زنها مجبورند هر آنچه مردها رآی دادند بپذیرند.
پیامبر اسلام با عملکرد خود ارزش زن را بالا برد و به جامعه آنروز گفت: زنها بیعت کنند آنهم در قبول حکومت ، در قبول نظام اجتماعی و سیاسی.
اروپائیها که امروز مدعی آزادی زنان هستند تا نیم قرن پیش به زن اجازه نمی دادند تا در مال شخصی خویش تصرف کند پس او باید مال خود را در اختیار شوهر یا پدر و مادر بگذارد و آنها هم به میل خودشان مصرف کنند. ولی در اسلام زن مالک ثروت خود است ،شوهرش راضی باشد یا راضی نباشد ،فرقی نمی کند. دنیا سیزده قرن از اسلام عقب است سؤال:
چرا باید ما خود را به نقطه نظرات غربیها نزدیک کنیم؟
آنها باید نسبت به مسأله زن و حقوق بشر و آزادی و دمکراسی،نقطه نظرات غلط و باطل خودشان را تصحیح کنند و با نظرات اسلامی مواجه نمایند نه اینکه عد]ای از این طرف دچار انفعال شوند(سخنان رهبر "سید علی خامنه ای مد ظله العالی"17/2/76)

زن و فمینیسم:
از نظر دکتر هنری مکو، تفاوت زن مسلمان و غیر مسلمان:
متخصص وضعیت زنان در امریکا، استاد جامعه شناسی و ادبیات
انگلیسی در کانادا،
در مورد تاثیر فمینیسم بر زنان و خانواده در غرب و همچنین تفاوت زن مسلمان و غیر مسلمان امریکایی می گوید :" نقطه تمرکز زن مسلمان خانواده اوست ، آشیانه ای که فرزندانش در آن به دنیا می آیند و بالنده می شوند . او سازنده این آشیانه و ستونی است که نگهدارنده زندگی معنوی خانواده است . فرزندان را پرستاری و آن ها را تربیت می کند و برای همسر خود حامی و پناهگاه است . در مقابل ، ملکه زیبایی امریکایی که تنها لباس نیمه عریان به تن دارد ، عملا در جلوی چشم میلیون ها بیننده تلویزیونی خود را بصورت عریان نشان می دهد . او یک فمینیست است و به خود تعلق دارد . اما در عمل به شکل متناقضی ، جزو دارایی های همگانی است . او به هیچ کس تعلق ندارد و به همه تعلق دارد . او خود را به بالاترین خریدار می فروشد و همیشه خود را به حراج می گذارد . " هنری مکو در ادامه می گوید :"در امریکا ارزش فرهنگی یک زن با جذابیت جنسی اش اندازه گیری می شود و نتیجه چنین ارزش گذاری این است که زنی پدید می آید که آشفته ، پرخاشجو و عقده ای است و در عین حال مناسب همسر و یا مادر بودن نیست .

15134182352149.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.