ادامه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه-توسط فاطمه پورشفیع - شماره 22

ادامه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه-توسط فاطمه پورشفیع - شماره 22
.
22- نخذُل ملهوف
پناه بخدا از
خوار شمردن مضطر- ستمدیده که یاری می طلبد

"نخذل" از مصدر خذلان است به معنی رها کردن و ترک یاری است که در زبان فارسی هم کار برد دارد . این کلمه را خداوند در باره کافران مطرح کرده که آنها را در گمراهی و عذاب رها می کند."ملهوف " به معنای وضعیت اضطرار و بیچارگی است که ممکن است محصولات دشواریها و مشگلات خاص باشد که انسان را احاطه کرده است و بعضی ملهوف را به معنای مظلوم گرفته اند....مالکم لا تقاتلون..... یقولون ربّنا اخرجنا من هذه القریةالظالم اهها..... (نساء75) خدایا ما را از این شهر که اهلش ستمگر است بیرون ببر.
کسی که به یاری مستصعف می رود ، خلیفة الله می شود ، چرا که آنان در عالم واقع از خداوند کمک می خواهند هر چند که اهل ایمان نباشند.بنابراین کمک از هر جنسی که باشد برای یاری رساندن ؛ نزد خداوند تعالی شأن بالائی دارد .در دعای 14 صحیفه سجادیه " ویا قربُت نصرتُه من المظلومین" کسی که مورد ظلم قرار می گیرد در حوزه حمایت خداوند متعال قرار می گیرد.و باید دانست که خداوند بینی ظالم را به خاک مذلّت خواهد کشاند و ستمگر نه در این دنیا و نه در آخرت از عذاب خدا در امان نمی ماند . همینطور است که اگر اهل بیت را رها کنید رها کردن آنها موجب می شود که خداوند هم انسان را رها کند.

یکی از بدترین موقعیت هایی که ممکن است برای انسان پیش آید آن است که فرد در موقعیت ظلم کردن به دیگری قرار بگیرد و یا در ظلم کردن یاور کسی باشد تا ظالم بر ظلمش بیافزاید.(أن نعضد ظالمأ او نخذل ملهوفا=دعای هشتم صحیفه سجادیه) پس به خداوندپناه می بریم از اینکه ستمگری را یاری کنیم یا مظلومی را رها کنیم . آن زمانی که ستمدیده را یاری می کنید حفظ حرمت و آبروی او از اهم واجبات است و این از موارد مهم است که باید به آن توجه شود.
سخن دیگر اینکه بزرگترین مظلوم عالم حسین بن علی(ع) است ، کیست که او را یاری رساند؟ یادت است که عدّه ای حسین(ع) را تنها گذاشتند و از صحنه جنگ خود را جدا ساختند. کیست که او را یاری کند؟
فاطمه الزهراء(س) در خانه نشینی علی(ع) متحمل چه صدماتی از طرف غاصبان خلافت شد؟ آنگاه که غاصبان خلافت بزور از همه بیعت می گرفتند و برای این منظور و با این هدف به خانه علی(ع) هجوم آوردند و صدمات جسمی را بر حضرت زهرا(س) وارد کردند.یا اینکه بعد از مرگ پیامبر(ص) به گریه های فاطمه(س) ایراد می گرفتند پس ایشان به بقیع می رفت و در آنجا می گریست.کیست که اهل بیت را یاری کند؟
زمان غیبت ، زمانی که منتظران مهدی بر فرجش دعا می کنند و تهاجم فرهنگی با تبلیغات سوء خود جوانان و زنان و مردان را به سمت بی دینی و اشاعه فحشاء سوق می دهد ؛ حال کیست که امام منتظر را یاری کند و با ظلم وستم مبارزه کند؟
حال کیست که سایه شوم تروریست جهانی را که به خون افراد مظلوم تشنه است از پهنه روزگار محو کند.؟
پیامبر(ص) فرمود: گروهی از امّت من تا قیامت پیوسته در راه خدا می جنگند و بردشمنان چیره اند و مخالفتِ مخالفانشان ، گزندی به آنان نمی رساند.(صحیح مسلم ج3 ص1525ح176)
پیامبر خدا(ص) فرمود: گروهی از امت من، تا زمانی که عیسی بن مریم فرود آید، هر زمان که فرود آید همچنان پشتیبان حق هستند(تفسیر ابن کثیر ج 3 ص518)

15135929642149.jpg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.